Dzień Otwarty Szkoły (relacja zdjęciowa – cz. I)

Dzień Otwarty Szkoły (relacja zdjęciowa – cz. I)

Dzień 26 maja 2023 r. w Zespole Szkół Licealnych był to tzw. Dzień Otwarty. Jak co roku skierowany on był do uczniów klas ósmych szkół podstawowych Leżajska i okolicy. Głównym celem było pokazanie oferty edukacyjnej Zespołu Szkół i pomoc we właściwym wyborze kierunku kształcenia młodych ludzi. Drogą do jego osiągnięcia było wnikliwe poznanie bazy dydaktycznej i sportowej, poznanie działalności kół zainteresowań, udział w quizach i konkursach tematycznych, odwiedziny w punkcie rekrutacyjnym. W tym roku odwiedziło szkołę 781 osób, zorganizowanych w kilkadziesiąt grup i osoby prywatne. Przybyli ze wszystkich leżajskich szkół podstawowych, a także wybranych placówek z  miejscowości wokół miasta. Najdalej mieli ósmoklasiści z Biszczy – 32 km, Majdanu Sieniawskiego – 29 km, Jagiełły – 25 km, nieco bliżej mieli uczniowie mieszkający w Groblach – 26 km, czy Luchowie Dolnym – 21 km.

Ogółem przygotowano 26 stoisk promocyjnych rozlokowanych na trzech piętrach budynku oraz na boisku szkolnym i na parkingu. Na stoiskach prezentowali się przedstawiciele przedmiotów akademickich: języków obcych, informatyki, geografii, fizyki, chemii, historii, matematyki, biologii, języka polskiego. Tuż obok byli reprezentanci przedmiotów zawodowych: ekonomii, logistyki, spedycji. Swoje stoiska przegotowały klasy: medialna, mundurowa, cyberbezpieczeństwa. Nieopodal miejsce znalazły również: Erasmus+, Samorząd Uczniowski, OSK Control, Wolontariat. Dodatkowo goście mogli obejrzeć następujące obiekty: halę sportową, siłownię, salę gimnastyczną oraz bibliotekę.

Na korytarzu obok sklepiku szkolnego rozlokowali się opiekunowie programu Erasmus+. Przygotowali oni quiz o Unii Europejskiej i Grecji (znajomość tego kraju związana jest z faktem, że klasy technikum wyjeżdżają do Grecji na praktyki zawodowe), filmowe relacje z wizyt międzynarodowych w ramach programu Erasmus+, materiały promocyjne. Zainteresowanie stoiskiem było duże, wyzwalało pozytywne reakcje gości.

W Sali nr 8 można było wziąć udział w konkursie informatycznym na temat bezpieczeństwa w sieci. Konkurs składał się z pytań na temat bezpiecznych haseł i sposobów ich łamania. Poprawne odpowiedzi były nagradzane, choć wiedza młodzieży w tym temacie nie była duża.

Naprzeciwko ósmoklasiści oglądali prezentację o historii wolontariatu. Po niej odpowiadali na pytania quizu  wolontariacie. Od początku lat 90-tych działa on na podstawie i w ramach prawa, dlatego zaświadczenia o uczestnictwie w wolontariacie są ważne. Dają dodatkowe punkty przy rekrutacji na studia lub do pracy.

W kolejnych salach parteru prezentowali się znający trudne języki obce. Szczególnie intensywnie promowali oni języki: angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, rosyjski. Ósmoklasiści mogli wziąć udział w różnych konkursach, np. konkursie muzycznym, w którym rozpoznawali melodie, kończyli słowa piosenek, poznawali wykonawców. W zabawie Koło Fortuny mogli odgadywać niemieckie słowa z następujących dziedzin: przyroda, kultura, technika, zakupy, jedzenie, geografia krajów niemieckojęzycznych. Nagrodami były słodkie babeczki upieczone przez młodzież licealną. Wiedza uczestników konkursów była imponująca, a zabawa przednia.

Klasa o specjalności cyberbezpieczeństwo przygotowała pokaz zagadnień z zakresu bezpieczeństwa w sieci. Wyjaśniała jak zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa, jakie są cechy bezpiecznej autoryzacji oraz zagadnienia socjotechniczne.

Na pierwszym piętrze na gości czekała wystawa podróżniczo-geograficzna, na którą złożyły się: kolekcja minerałów, zdjęcia ze spotkań z podróżnikami po różnych krajach świata, mapy, artefakty. Uzupełnieniem był konkurs wiedzy geograficznej. Młodzież wykazała się dużą wiedzą i wygrała wiele nagród.

Aula przeznaczona została na prezentacje klas techników. Ekonomiści przegotowali teleturniej – „Jeden z najlepszych” obejmujący wiedzę z dziedziny ekonomii. W formie pokazu i ćwiczeń zaprezentowali obsługę programu finansowo-księgowego. Ósmoklasiści dokonywali w nim przyjęć, pisali faktury, drukowali dokumenty. Ponadto zapoznawali się z mechanizmem działania niszczarki. Na koniec mogli wziąć udział w grze – „Pytania ekonomiczne” oraz wypełnić test kompetencji do zawodu ekonomisty. Logistycy przygotowali konkurs z wiedzy logistycznej, grę – rozpoznawanie znaków manipulacyjnych, pokaz – dobór produktów spożywczych do temperatury, ładowanie produktów w strefie magazynowej. Spedytorzy zaprezentowali zestaw do tworzenia paletowych jednostek ładunkowych oraz konkurs – „Połącz w pary”, zawierający pytania z zakresu spedycji. Uczniowie poznający specjalność pożarniczą przygotowali konkurs – „Sprawdź ile wiesz” , dotyczący wiedzy ogniowej uczniów kończących szkołę podstawową. Nieopodal było stoisko robotyki. Tu można było zaprojektować i wydrukować w systemie 3 D oraz poobserwować możliwości manipulacyjne małych robotów.

Na drugim piętrze królowały przedmioty akademickie. Interesujący się fizyką obserwowali doświadczenia pokazujące następujące problemy: przekazywanie informacji przy pomocy lasera, zastosowanie zasady zachowania momentu pędu w sporcie, zjawisko indukcji elektromagnetycznej, oddziaływanie pola magnetycznego na strumienie elektronów, modele wahadeł matematycznych. W sali obok rozwiązywali zagadki o fizyce wpisane w animacje komputerowe. Następnie przeprowadzali proste doświadczenia fizyczne. Omawiali zagadnienia problemowe podzieleni na dwie grupy: niebieskich i czerwonych, a zgromadzona publiczność odpowiadała na pytania konkursu – „Wiesz czy nie wiesz?” Młodzież bardzo chętnie uczestniczyła w pokazach, wygrywała mnóstwo nagród.

Zainteresowani chemią obserwowali pokaz produkcji figurek gipsowych i świec. Brali udział w następujących doświadczeniach: węże faraonowe, ściana ognia, duch chemiczny, trąba słonia, wulkany z suchego lodu, wróżki chemiczne, spalanie nitrocelulozy na dłoni. Młodzież dużo rozumiała z prowadzonych czynności, odbierała bardzo emocjonalnie. Doświadczenia podobały się i wzbogacały wiedzę praktyczną.

Na korytarzu ustawione były gabloty zawierające eksponaty wystawy historycznej, dokumenty, najstarszą w zbiorach książkę z 1812 r. Historia liceum i regionu leżajskiego wyróżniała szczególnie okres II wojny światowej. Kustosz wystawy prezentował artefakty z dziedziny wojskowości – pociski, oznaki wojskowe, przedmioty codziennego użytku, a następnie zadawał młodzieży pytania szczegółowe. Ci, którzy interesują się historią umieli odróżnić pocisk czołgowy od moździerzowego, przyporządkować oznakę do rodzaju wojsk, ustalić przeznaczenie ładownicy czy menażki. Za wiedzę zostali nagrodzeni upominkami.

Na trzecim piętrze czekały na gości nowe stanowiska. W sali 302 zainstalowana była strzelnica laserowa – trenażer multimedialny – pojedynek. Większość uczestników trafiała cele. Zabawa była niezwykła.

Znawcy literatury i języka polskiego zaprezentowali w formie teatralnej fragmenty „Przedwiośnia”, powieści S. Żeromskiego. Wypowiedzi literackich bohaterów na temat Polski wywarły niezapomniane wrażenie na widzach. Zachwyt brawami wyrażali zarówno uczniowie jak i nauczyciele.

W Sali 304 swój występ zaprezentował „Teatr Obcojęzyczny The Polyglots”. Wystawiał sztukę pt. „Bat to the Bone”. Spektakl trwał 25 minut. Gromkie brawa publiczności mówiły zarówno o zrozumieniu trudnego języka angielskiego jak i o artyzmie aktorów. Najbardziej podobała się postać nietoperza.

Tuż obok, w sali matematycznej ósmoklasiści wykazali się wiedzą w zakresie algebry, geometrii, logiki itp. Czekały na nich zagadki logiczne, rebusy, testy w systemie Kahoot i inne. Wiedzę mieli dobrą.

Za matematykami uplasowali się biolodzy. Zaprezentowali zjawisko osmozy, pokazali wywar z czerwonej kapusty jako wskaźnik ph, przewodzenie wody przez roślinę, obecność katalazy w ziemniakach i wątróbce, dziedziczenie genów z wykorzystaniem misiów – żelków. Przygotowali stanowiska do oglądania preparatów mikroskopowych oraz quizy biologiczne. Zainteresowanie ósmoklasistów było duże, z zaciekawieniem uczestniczyli w pokazach.

Uczniowie z klasy medialnej przygotowali prezentację na temat specyfiki swojej specjalności, pokazali opracowane projekty prasowe – szablony gazet, film mini – reportaż na temat zwykłego dnia ucznia szkoły w ujęciu humorystyczno – refleksyjnym. Ponadto prowadzili quizy o literaturze oraz znajomości postaci ze świata mediów i filmu, opracowali ulotki opisujące naukę w klasie medialnej, przygotowali stanowisko do robienia humorystycznych zdjęć, przeprowadzili wywiady z gośćmi, które posłużą do zmontowania filmu z Dnia Otwartego.

Oprócz głównego budynku szkoły Dzień Otwarty odbywał się również na boisku. Na Orliku przygotowano tańce integracyjne. Uczennice klas pierwszych ze swoją trenerką przypominały belgijkę lub kowbojkę, a następnie prezentowały nowe układy taneczne, po czym zapraszały gości do tańca. Grupy były liczne – do 50 tańczących. Wspólne układy choreograficzne dawały dużo radości, były pozytywnym, emocjonalnym przeżyciem.

Obok Orlika prezentowały się klasy mundurowe. Wystawiały one sprzęt używany na szkoleniach i obozach oraz atrapy broni. Dużym zainteresowaniem cieszyły się pokazy rozkładania i składania broni, a także wykorzystywanie maski przeciwgazowej oraz elementy pirotechniczne. Całości dopełniała musztra w wykonaniu strzelców. Wyróżniający się wyszkoleniem prezentowali umundurowanie ze środkami pozoracji.

Na parkingu za szkołą ustawiono zestawy wózków widłowych i ciągników siodłowych. Młodzież prezentowała formowanie i mocowanie ładunku, a następnie przygotowanie do transportu.

Na zakończenie ósmoklasiści proszeni byli o zaznaczenie swojego wyboru na specjalnej tablicy. Specjalności klas zostały na niej oznaczone symbolicznymi grafikami oddającymi specyfikę rozszerzeń. Jedni z przekonaniem podejmowali decyzję, a inni byli niezdecydowani. Społeczność szkolna zaangażowana w przygotowanie Dnia Otwartego ma nadzieję, że zgromadzona wiedza i przeżycia pomogą w podjęciu właściwej decyzji.

Monika Lizak
fot. Jacek Brzuzan