Z Leżajska nad Bałtyk!

W niedzielę 11 września 2022 roku razem z moją klasą 2H oraz uczniami 2A  pojechaliśmy na tygodniową wycieczkę do Gdańska. Na miejsce dotarliśmy autokarem około godziny 7:00. Po przyjeździe zjedliśmy śniadanie i pojechaliśmy na plażę w Brzeźnie. Plaża była obszerna i zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Następnie tramwajem wróciliśmy na starówkę, gdzie mieliśmy czas na zjedzenie obiadu. Po obiedzie wyruszyliśmy do schroniska, aby się zakwaterować. Codziennie w schronisku mieliśmy pyszne śniadania na zasadzie szwedzkiego stołu, umożliwiało to każdemu uczestnikowi wycieczki dobór takiego jedzenia, na które miał ochotę. Opiekunowie wyjazdu do Gdańska: panie Bogusława Zygmunt, Bożena Niemczyk i Monika Łobodzińska-Zygmunt zaplanowały mnóstwo atrakcji.

Zwiedzaliśmy Muzeum II Wojny Światowej, które było nowocześnie zaprojektowane, co jeszcze bardziej pobudziło w nas świadomość, że wojna była katastrofą dla ludzkości. Muzeum składało się z pomieszczeń, w których były filmy ilustrujące te wydarzenia oraz znajdowały się liczne pamiątki wojenne. Kolejnym interesującym elementem wycieczki było Muzeum Solidarności. Wystawa została poświęcona historii Solidarności oraz zmianom, jakie dokonały się pod jej wpływem w Europie Środkowej i Wschodniej. Muzeum również podzielone było na sale,  w których umieszczone były różne wystawy, tablice. W szczególności zapamiętałam pokój, gdzie jedna ze ścian wyklejona była w czerwonych i białych karteczkach, które w całości tworzyły napis „Solidarność”. Na każdej z nich zostały zapisane miłe słowa i cytaty dotyczące ojczyzny. W Gdyni zwiedzaliśmy Centrum Nauki „Experyment”. W bardzo dużej hali znajdowało się mnóstwo różnych stanowisk z ciekawymi doświadczeniami. Na własne oczy mogliśmy obserwować prawa nauki połączone z zabawą. Całe pomieszczenie było nowoczesne i oryginalne, co umilało spędzanie tam czasu. Centrum Nauki „Experyment” to wspaniałe miejsce do poznania  nowych informacji poprzez doświadczenia. W Gdyni odwiedziliśmy również akwarium morskie, które było zjawiskowe. Ponad 1500 żywych organizmów znajdowało się w jednym miejscu. Akwaria były duże, więc z idealną widocznością mogliśmy obserwować podwodne życie morskich stworzeń. Moją uwagę w szczególności zwróciły piękne rafy koralowe, które występowały w różnych kolorach. Na obszernym tarasie znajdował się sklepik z jedzeniem.  W kolejnych dniach wycieczki zwiedzaliśmy miasto Gdańsk. Przewodnik oprowadzał nas po wspaniałych ulicach i opowiadał historie oraz ciekawostki związane z tym miastem. Wysokie wieże, imponujące kościoły i potężne bramy – to panorama gotyckich budowli charakterystyczna dla Gdańska. Słynna fontanna „Neptun”, Długi Targ czy Kościół świętej Katarzyny to niektóre z miejsc, które udało nam się zobaczyć. Przewodnik w ciekawy sposób przedstawiał nam historie budowli. Najbardziej zapamiętałam ulicę „Miłości” w Gdańsku. Moją uwagę przykuły kamienne figury ustawione wzdłuż ulicy. Uważam, że warto zagłębić się w historię oraz znaczenie zabytków miast. Hevelianum to miejsce, w którym spotykamy się z nauką i historią, i właśnie tam się wybraliśmy. W przestrzennym budynku podzielonym na mniejsze pomieszczenia, podobnie, jak w Centrum Nauki „Eksperyment”, znajdują się różne wystawy oraz doświadczenia. To idealna przestrzeń do spacerowania oraz miłego spędzania wolnego czasu. Atrakcją, która zdecydowanie najbardziej przypadła mi do gustu był  rejs statkiem „Galeon Lew” na półwysep Westerplatte, a następnie w drodze powrotnej płynęliśmy „Czarną Perłą”. 1 września 1939 roku o godzinie 4:47 pancernik Schleswig- Holstein wycelował pierwsze symboliczne strzały w kierunku Westerplatte. Polacy bronili się zabijając niemal 1000 Niemców, jednak później musieli skapitulować. To niezwykłe miejsce z tragiczną historią. W drodze powrotnej,  przejeżdżając przez Malbork, zatrzymaliśmy się na zwiedzanie słynnego zamku w Malborku. Obiekt ten jest wizytówką stylu gotyckiego. Trzyczęściowa twierdza obronna składa się z zamku niskiego, średniego i wysokiego. Wokół siedziby krzyżackiej w średniowieczu płynie rzeka Nogat. Surowe mury, piękne zdobienia, dopełniony każdy detal. Jedną z najciekawszych ekspozycji na zamku były bursztyny – żywy kamień powstały przed milionami lat. Malborska kolekcja bursztynu jest jedną z najciekawszych na świecie. Przewodnik opowiadał nam o zamku, zagłębiając nas w jego historię. Gotycka budowla zrobiła na mnie duże wrażenie. Konstrukcja, styl wykonania oraz historia zamku w Malborku bardzo mnie zaciekawiła.

Całą wycieczkę uważam za udaną, było wiele ciekawych atrakcji, które poszerzyły moje życie o nowe doświadczenia. Mieliśmy okazję zobaczenia Gdańska wieczorem,  poszukania fajnych miejsc,  aby miło spędzić czas. Z chęcią wybrałabym się jeszcze raz na podobną lub taką samą wycieczkę, gdyż miała ona charakter edukacyjny i była wielką przygodą życia.

Martyna Paul kl. IIH

Maksymilian Gorący kl. IIH

Oto relacje innych uczestników wycieczki do Gdańska z klasy IIH

„Według mnie wycieczka do Gdańska, w której uczestniczyła moja klasa IIH oraz IIA była znakomitą okazją do zapoznania się z historią i kulturą tego miasta. Wiele skorzystałam z tego czasu, by zwiedzić miasto i mieć przez lata dużo pięknych wspomnień.” Monika Cz.

„Osobiście największe wrażenie wywarł na mnie sam widok „niekończącego” się morza. Samo dotknięcie morza, które od dziecka widziało się w telewizji czy internecie, sprawiało radość. Po muzeach oprowadzał nas audioprzewodnik, co również było nowym doświadczeniem od tradycyjnego trybu zwiedzania. Nasza wycieczka była tak zorganizowana, abyśmy się nie nudzili. Każdej osobie, która lubi podróżować poleciłabym zwiedzanie Trójmiasta.” Klaudia K.

„Szczególne wrażenie zrobiło na mnie zwiedzanie akwarium morskiego, znajdującego się w Gdyni. Było tam wiele gatunków ryb oraz zwierząt morskich. Po zwiedzaniu udaliśmy się na plażę, gdzie odpoczęliśmy przy szumie fal. Tego dnia zwiedzaliśmy Centrum Nauki „Eksperyment”. Znajdowało się tam wiele nowoczesnych urządzeń, dzięki którym mogliśmy się nauczyć wielu ciekawych rzeczy z różnych dziedzin. Resztę dnia spędziliśmy na starówce miasta, gdzie zwiedzaliśmy Gdańsk w wieczornej odsłonie. To najlepsza wycieczka szkolna, na jakiej do tej pory byłam. Dziękuję nauczycielom z ZSL w Leżajsku za jej zorganizowanie.”  Aneta D.