2019

TECHNIK SPEDYTOR (333108)

 

TECHNIK SPEDYTOR (333108)

Rozwój transportu krajowego i międzynarodowego spowodował, że spedytorzy wymiennie nazywani specjalistami do spraw eksportu cieszą się niezwykłym zainteresowaniem na rynku pracy. Na czym polega praca osoby zatrudnionej w charakterze spedytora? W jakich warunkach pracuje? Ile zarabia specjalista ds. eksportu?
Najprościej ujmując spedytor to pracownik branży TSL ( Transport- spedycja- logistyka), który odpowiedzialny jest za organizację transportu towarów bądź osób. Obowiązki osoby zatrudnionej w charakterze spedytora można podzielić na dwie grupy na tzw. spedycję właściwą i czynności związane z przemieszczaniem i zajęciami dodatkowymi.
W zakresie spedycji właściwej wyróżnić można takie czynności jak: pozyskiwanie zleceń na przewóz towaru z wykorzystaniem środków transportu, zawieranie umów, sporządzanie dokumentacji transportowej, ubezpieczanie przesyłki, odbiór przesyłki od nadawcy i dostarczenie jej do odbiorcy, itd. Osoba zajmująca się tylko ww. czynnościami określana jest mianem spedytora „czystego".
W ramach czynności związanych z przemieszczaniem i usługami dodatkowymi spedytor zajmuje się: dowozem, przewozem, załadunkiem, wyładunkiem i przeładunkiem towaru. Do jego kompetencji należy również: składowanie przesyłki, pobieranie opłat, itd. Pracownik, którego obowiązkiem jest zarówno spedycja właściwa jak i dodatkowa określany jest mianem spedytora mieszanego.
Swoje obowiązki spedytor może wykonywać tylko na terenie kraju ( spedytor krajowy) jak i poza jego granicami ( spedytor międzynarodowy). W przypadku spedycji międzynarodowej zakres obowiązków spedytora jest nie, co szerszy i obejmuje on dodatkowo załatwienie formalności celnych.
Ponadto spedytor zajmuje się:
• zawieraniem umów z przewoźnikami,
• tworzeniem i kontrolowaniem dokumentacji spedycyjnej,
• zapewnieniem efektywności przewozów poprzez pozyskiwanie ładunków i przewoźników,
• prowadzi nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu przewozowego,
• dba o formalności celne, ubezpieczenia przesyłki,
• nadzoruje stan przesyłki,
• współpracuje z firmami transportowymi.

Warunki kształcenia
Podczas nauki uczeń zdobędzie wiadomości dotyczące funkcjonowania rynku transportowego i spedycyjnego, charakteru pracy spedytora, etapów procesu spedycyjnego oraz dokumentów spedycyjnych. Pozna również zagadnienia z zakresu: logistyki, ubezpieczeń, marketingu i zarządzania przedsiębiorstwem. Absolwent technikum spedycyjnego zostanie przygotowany do pracy w przedsiębiorstwach transportowych, firmach spedycyjnych oraz przedsiębiorstwach różnych branż na stanowiskach związanych z obsługą transportową.
Program nauczania zawodu obejmuje następujące przedmioty
• podstawy spedycji i transportu,
• podstawy działalności spedytora,
• działalność przedsiębiorstwa transportowo – spedycyjnego,
• narzędzia spedycji i transportu,
• język obcy dla spedytorów.
Zakres wiedzy zdobytej przez absolwenta po zakończeniu szkoły
• zasady bezpiecznego transportu,
• właściwości podstawowych surowców, materiałów i ładunków,
• rodzaje i dobór opakowań,
• jednostki i miary ładunkowe,
• środki transportu i ich odpowiednie wykorzystanie,
• techniki i urządzenia przeładunkowe,
• transport kombinowany,
• obsługa dokumentów transportowych i spedycyjnych,
• umiejętność obsługi specjalistycznego oprogramowania spedycyjnego.

Zawód technik logistyk jest zawodem z następującymi kwalifikacjami

W trakcie nauki w technikum uczeń będzie zdawał zewnętrzne egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe. Absolwent otrzyma dyplom potwierdzający uzyskane kwalifikacje zawodowe:
A.28 Organizacja i nadzorowanie transportu
A.29 Obsługa klientów i kontrahentów
Po ukończeniu nauki uczniowie mają możliwość pracy w:
• firmach spedycyjnych, transportowych i kurierskich,
• urzędach pocztowych,
• przedsiębiorstwach zajmujących się importem i eksportem,
• agencjach celnych,
• wolnych obszarach celnych,
• firmach świadczących usługi transportowe (samochodowe, autokarowe, kolejowe, lotnicze i morskie),
• innych firmach produkcyjnych lub usługowych na stanowiskach związanych z wysyłką towarów, przygotowaniem frachtu, itd.

TECHNIK LOGISTYK (333107)

TECHNIK LOGISTYK (333107)

Charakterystyka zawodu

Technik logistyk zajmuje się planowaniem, organizowaniem, kierowaniem i kontrolowaniem przemieszczania towarów od producenta do konsumenta oraz wykorzystaniem informacji płynących z rynku w celu optymalizacji korzyści wynikających z wymiany towarowej dla wszystkich uczestników tej wymiany. Technik logistyk powinien dostarczyć towar zgodnie z zamówieniem klienta.
Technik logistyk powinien optymalizować koszty, aby właściwie prowadzić współpracę z klientami.
Do podstawowych zadań technika logistyka należy wybór procedury zakupów oraz wybór dostawców i towarów wpływających.
Technik logistyk analizuje stan zakupów i nimi zarządza, obsługuje zamówienia i organizuje transport, wykorzystując w tym celu systemy informatyczne. Aby realizować stawiane przed nim zadania, technik logistyk musi posiadać szeroką wiedzę z zakresu planowania, finansów, marketingu, transportu i dystrybucji, analizy finansowej i ekonomicznej oraz prawa krajowego i międzynarodowego w zakresie objętym jego działaniem. Poza wiedzą ekonomiczną i znajomością zasad zarządzania firmą, technik logistyk powinien posiadać umiejętności menedżerskie: szybko podejmować decyzje i logicznie przewidywać ich konsekwencje, posiadać zdolność koncentracji i umiejętność pracy pod presją. Potrzebna mu jest doskonała znajomość gospodarki, jego własnego rynku i specyfiki firmy oraz sektora transportowego.
Nie bez znaczenia są także umiejętności planowania w różnym dystansie czasowym. Wobec konieczności ochrony środowiska, przed technikami logistykami stają nowe zadania związane z koniecznością odzyskiwania, zabezpieczania i utylizacji odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem odpadów niebezpiecznych. Stanowiska logistyczne tworzone są w zasadzie w większości przedsiębiorstw, zarówno produkcyjnych, jak i usługowych. Poza zasadniczymi działaniami technik logistyk zajmuje się także poprawą elastyczności i zdolności adaptacyjnych firmy na rynku.
Dba o utrzymanie jej w optymalnej gotowości do działania, zabezpiecza system dystrybucji, przepływ towarów, usług i informacji.
Technicy logistycy zatrudniani są w przedsiębiorstwach logistycznych, handlowych, spedycyjnych itp. Najczęściej pracują jako koordynatorzy zaopatrzenia i zbytu, spedytorzy, przedstawiciele handlowi, magazynierzy. Mogą pracować także jako specjaliści do spraw sprzedaży i prognozowania popytu, planowania zakupów, handlu elektronicznego, obsługi klientów czy zarządzania centrum dystrybucyjnym, a także jako administratorzy taboru i organizatorzy transportu.

Zadania zawodowe logistyka

Logistyk po zakończeniu cyklu kształcenia przygotowany jest do wykonywania zadań zawodowych takich jak:
• planowania i organizowania prac związanych z procesem logistycznym w łańcuchach dostaw,
• zarządzania zapasami,
• organizowania prac związanych z gospodarką magazynową,
• zarządzania gospodarką odpadami,
• planowania i organizowania prac związanych z procesem logistycznym w jednostkach gospodarczych i administracyjnych.

Środowisko pracy

Technicy logistycy zatrudniani są w przedsiębiorstwach logistycznych, handlowych, spedycyjnych itp. Najczęściej pracują jako koordynatorzy zaopatrzenia i zbytu, spedytorzy, przedstawiciele handlowi, magazynierzy. Mogą pracować także jako specjaliści do spraw sprzedaży i prognozowania popytu, planowania zakupów, handlu elektronicznego, obsługi klientów czy zarządzania centrum dystrybucyjnym, a także jako administratorzy taboru i organizatorzy transportu.

Warunki kształcenia

Nauka w technikum trwa 4 lata. W wyniku kształcenia w zawodzie technik logistyk uczniowie mają możliwość ukształtować następujące umiejętności:
• umiejętność zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu społeczeństwa;
• umiejętność wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów opartych na rozumowaniu matematycznym;
• umiejętność wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody lub społeczeństwa;
• umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;
• umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi;
• umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
• umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;
• umiejętność pracy zespołowej.

Zawód technik logistyk jest zawodem z następującymi kwalifikacjami

A.30 Organizowanie i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w procesach produkcji, dystrybucji i magazynowania,
A.31 Zarządzanie środkami podczas realizacji procesów transportowych,
A.32 Organizacja i monitorowanie przepływu zasobów i informacji w jednostkach organizacyjnych,

Powiązania zawodu technik logistyk z innymi zawodami

Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy, własnych potrzeb i ambicji.
Logistycy wykonując działania zawodowe współpracują ze specjalistami różnych dziedzin np. z ekonomistami, handlowcami, transportowcami, spedytorami, analitykami, pracownikami banków i działów księgowych. Jednak specyfika tego zawodu sprawia, że poza podstawowymi umiejętnościami PKZ(A.m) jakie występują w kształceniu zawodowym dla zawodów technik spedytor, technik ekonomista, technik rachunkowości, technik administracji, technik handlowiec, technik księgarstwa, zawód technik logistyk nie ma wspólnych kwalifikacji zawodowych z innym zawodem na żadnym poziomie kształcenia.

Przedmioty w cyklu kształcenia

W zawodzie technik logistyk będziesz się uczył zarówno przedmiotów ogólnokształcących (tych samych, co w liceum ogólnokształcącym) jak i ekonomicznych. Przedmioty zawodowe pogrupowane są w 2 bloki tematyczne:

a) o charakterze zawodowym teoretycznym:
• przedsiębiorstwo logistyczne w gospodarce rynkowej,
• logistyka w procesach produkcji,
• zapasy i magazynowanie,
• dystrybucja,
• procesy transportowe w logistyce,
• logistyka w jednostkach gospodarczych i administracyjnych,
• język obcy w logistyce.
b) o charakterze zawodowym praktycznym:
• logistyka i zaopatrzenie produkcji,
• planowanie produkcji i dystrybucji,
• usługi transportowo-spedycyjne,
• obsługa jednostek zewnętrznych,
• planowanie przepływu zasobów i informacji.

Uczniowie odbywają 4 tygodniową praktykę zawodową w przedsiębiorstwach prowadzących działalność w obszarze logistyki.

Sylwetka absolwenta

Technik logistyk jest zatrudniany w działach logistyki przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych, dystrybucyjnych, usługowych, transportowo – spedycyjnych oraz w jednostkach samorządu terytorialnego, na stanowiskach specjalisty do spraw:
• sprzedaży i prognozowania popytu,
• planowania zakupów,
• handlu elektronicznego,
• logistyki miejskich usług infrastrukturalnych,
• systemów informacyjnych wspomagających dystrybucję,
• gospodarki odpadami,
• planowania produkcji i zapasów,
• gospodarki materiałowej, pakowania i opakowań,
• transportu wewnętrznego.

 

Jak skutecznie szukać pracy?

 

Każdy człowiek w trakcie swojej aktywności zawodowej wiele razy będzie szukał pracy ze względu na: zmianę miejsca zamieszkania, zmianę kwalifikacji, potrzeby rynku pracy czy wielu innych przyczyn. Każdorazowo będzie to wymagało wielkiego zaangażowania i determinacji.

         Poniżej znajdziecie kilka uwag na temat sposobów poszukiwania pracy oraz dokumentów aplikacyjnych w poszukiwaniu pracy (list motywacyjny i życiorys zawodowy).

           
            Poszukiwanie pracy jest jednym z ważniejszych kroków podejmowanych przez każdego człowieka. Aby osiągnąć pożądany efekt (sukces) należy się odpowiednio do tego przygotować.

            Zanim zajmiemy się poszukiwaniami ofert na rynku, warto zastanowić się nad swoja przyszłą kariera zawodową i rozważyć potencjalne możliwości znalezienia zatrudnienia. Zwiększa to prawdopodobieństwo znalezienia satysfakcjonującej nas pracy. Możemy też skorzystać z porady doradcy zawodowego.

Przede wszystkim należy:
1. Zastanowić się na swoją przyszłą karierą zawodową
2. Scharakteryzować pożądanego pracodawcę i profil stanowiska pracy który odpowiada naszym oczekiwaniom, umiejętnościom oraz kwalifikacjom
3. Dokonać oceny swojej osoby i swoich umiejętności
4. Przygotować odpowiednie dokumenty (cv, list motywacyjny)
5. Przejrzeć najbardziej interesujące nas oferty

Sposobów poszukiwania pracy jest wiele. Służą nam do tego:
1. Ogłoszenia w mediach
2. Urzędy pracy
3. Doradztwa personalne
4. Serwisy ogłoszeniowe w Internecie
5. Bezpośrednie zgłoszenia do firm

Ad 1. Ogłoszenia w mediach
            Można korzystać z ogłoszeń zamieszczanych przez firmy poszukujące pracowników z całego kraju ukazujące się w prasie codziennej (np. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita ), tygodnikach i magazynach branżowych, gazetach telewizyjnych i na antenach wybranych stacji radiowych.
            Odpowiadając na wybrany anons trzeba dobrze zanalizować potencjale potrzeby pracodawcy i uwypuklić odpowiadające im nasze umiejętności i doświadczenia w składanych dokumentach. Najlepiej jest aby minimum 70% oczekiwań pracodawcy pokrywał o się z naszymi kwalifikacjami.
            Należy potwierdzić doręczenie aplikacji odpowiedzialnej za rekrutację osobie, później zaś interesować jej dalszymi losami. Można również samemu zamieszczać ogłoszenia w rubrykach "szukam pracy" we w/w wymienionych mediach.

Ad 2. Urzędy Pracy
            Tu do wyboru mamy rejonowe i wojewódzkie urzędy. Dostępne są one dla każdego bezrobotnego i zlokalizowane są w większych miastach i powiatach. Dla absolwentów rejestrujących się w takich urzędach organizowane są warsztaty prowadzone przez psychologów, które uczą jak pisać CV, list motywacyjny, jak się przygotować i zachować na rozmowie kwalifikacyjnej, prowadzone są testy psychologiczne. Również absolwenci mają szansę ubiegać się o kursy doszkalające organizowane i finansowane przez urzędy pracy. W urzędach prowadzone są również kluby pracy dla wszystkich zarejestrowanych bezrobotnych. Zajęcia w klubach pracy mają na celu pomoc w znalezieniu się na rynku pracy i są prowadzone przez doradców zawodowych. Kluby pracy przygotowują do rozmów z pracodawcą poprzez naukę autoprezentacji, pisania dokumentów, składania ofert, sposobów szukania pracy. Zdecydowanie więcej jest prywatnych biur pośrednictwa pracy które zlokalizowane są głównie w centrach dużych miast i osiedli. Z reguły biura takie prowadzą pośrednictwo w zakresie prac czasowych, ale posiadają również propozycje prac etatowych. Po zgłoszeniu swojej kandydatury do takiego biura, automatycznie jest ona umieszczana w jego bazie danych, a nam przedstawiane są propozycje pracy od firm odpowiadające naszym kwalifikacjom.

Ad 3. Doradztwo personalne
            Ich klientami są głównie firmy dla których poszukują pracowników, a nie osoby prywatne. Rozmowy kwalifikacyjne odbywają się początkowo z konsultantem w siedzibie firmy doradczej i mają na celu dokonanie selekcji i wstępnej rekrutacji. Biura takie zajmują się rekrutacją na wszystkie stanowiska lub ukierunkowane są na konkretną branżę np. biurową, finansowo - księgową lub informatyczną. Zgłaszając się np. do Most Wanted mamy do wyboru kilka propozycji pracy zarówno od firm małych, średnich jak i od renomowanych różnego profilu i branży. Rozmowy kwalifikacyjne przeprowadzane są przez konsultantów którzy, udzielają praktycznych porad dotyczących sposobu napisania dobrego cv, sytuacji na rynku pracy, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej z potencjalnym pracodawcą itp. Mogą zaprosić do napisania testu psychologicznego. Wspólnie z kandydatem analizują jego predyspozycje zawodowe i możliwości skorzystania z ofert pracy. Usługi takie korzystne są zarówno dla pracodawcy jak i osoby poszukującej pracy. Ci pierwsi oszczędzając czas (który poświęciliby na telefony, analizę otrzymanych aplikacji, spotkania ze wszystkimi kandydatami itd.) zyskują fachową pomoc w znalezieniu odpowiedniego pracownika. Natomiast kandydaci składając swoje dokumenty do bazy danych firmy doradczej zyskują dostęp do większej ilości ofert pracy i poradę doświadczonych konsultantów (jeżeli jej potrzebują.

Ad 4. Serwisy ogłoszeniowe w Internecie
            Udostępniają ogłoszenia pracodawców poszukujący pracowników z całego kraju (niektóre z zagranicy np. jobpilot.pl). Istnieją także możliwości zamieszczenia ogłoszeń na własną rękę (w rubryce szukam pracy np. onet.pl). Jest to o tyle wygodne, że podczas poszukiwania pracy lub pracownika możemy dokładnie wybrać interesującą nas branżę, stanowisko i charakter pracy oraz preferowane miejsce pracy (miejscowość, województwo). Szczegółowe określenie wymagań zdecydowanie ułatwia i przyspiesza poszukiwania. Większość serwisów z ofertami pracy to strony komercyjne a zmieszczone tam płatne ogłoszenia są regularnie aktualizowane.

Ad. 5. Bezpośrednie kontakty z firmami
            Jest również możliwość wysyłania swoich dokumentów (CV, listu motywacyjnego) pocztą bezpośrednio do firm i instytucji, które aktualnie nie prowadzą naboru. Przesyłkę należy zaadresować na dział personalny firmy lub kierownika takiego działu (gdy posiadamy jego dane personalne), a list motywacyjny lub pismo przewodnie powinno wyjaśniać motyw przesłania aplikacji (należy zamieścić kilka zdań o możliwościach rozwoju zawodowego w firmie do której przesyłamy dokumenty, o odpowiadającym nam profilu firmy i naszym kwalifikacjom itp.). W przypadku późniejszego pojawienia się w firmie potrzeb kadrowych, aplikacje takie brane są pod uwagę jako pierwsze. Przesyłając swoją aplikację należy zawsze potwierdzić czy otrzymała ją osoba zainteresowana (czy jest czytelna itp. ) Dobrze jest później skontaktować się z firmą aby dowiedzieć się o losach swoich dokumentów, przewidywanych terminach spotkań z kandydatami. Firma, posiadając dużo ofert, może którąś z nich pominąć lub czasami niechcący zawieruszyć. Lepiej jest wiec samemu zadbać o zainteresowanie ze strony potencjalnego pracodawcy.


Aby dobrze się zaprezentować u potencjalnego pracodawcy należy dokładnie i rzetelnie napisać CV i list motywacyjny.

Co to jest i jakie są zadania CV?
            Curriculum Vitae - w skrócie CV to ostatnio najczęściej używane określenie życiorysu. Jest to po prostu aktualne i zwięzłe sprawozdanie z dotychczasowego życia.
CV jest naszą pierwszą wizytówką i pozwala czytającemu na wytworzenie pozytywnego obrazu naszej osoby jako kandydata i decyduje w dużym stopniu o zaproszeniu nas na rozmowę kwalifikacyjną lub też pozwala pozostawić po sobie dobre wrażenie.

Podstawowe zadania CV:
1. Ma zainteresować firmę czy instytucję w której ubiegamy się o pracę (musi zawierać istotne informacje potwierdzone dokumentami i ma być interesującą ofertą)
2. Musi być przekonujące, że to właśnie my jesteśmy najlepszym kandydatem(ma stwarzać pożądany wizerunek i wzbudzać zaufanie).

Jak napisać dobre CV?

            Życiorys powinien być napisany w sposób schludny i estetyczny, najlepiej na komputerze, dużą, czytelną czcionką i bez błędów maszynowych a już na pewno ortograficznych. Druk powinien być wykonany na papierze dobrej jakości, a całość należy umieścić w foliowych, przezroczystych koszulkach, które chronią CV przed ewentualnymi zabrudzeniami. Ważne jest, aby CV posiadało logiczną strukturę i atrakcyjna formę. Dokument trudny do przeczytania i nieestetyczne trafia często do kosza. Informacje w życiorysie należy przedstawiać przejrzyście i czytelnie, w sposób przekonujący dla czytającego. Pisząc CV należy zastanowić się, które fakty z naszego doświadczenia mają największe znaczenie dla potencjalnego pracodawcy. Przedstawiając posiadane kwalifikacje, umiejętności i predyspozycje zawodowe lepiej unikać drobnych szczegółów i epizodów. Bazując na faktach i selektywnie zamieszczając istotne informacje
umożliwisz lepszą analizę twoich osiągnięć.

Główne składniki CV:


  1. Dane osobowe - są to podstawowe dane personalne takie jak: imię i nazwisko, adres zamieszkania (stały lub tymczasowy), telefon kontaktowy (domowy, komórkowy lub grzecznościowy), data i miejsce urodzenia, stan cywilny. Imię i nazwisko oraz preferowany kontakt można napisać zwiększoną i pogrubioną czcionką

    2. Wykształcenie - należy podać pełną nazwę ukończonej (lub nauka w toku) szkoły i/lub uczelni wraz z wydziałem, kierunkiem, ewentualnej specjalizacji uporządkowane chronologicznie odwrotnie. Opcjonalnie możemy umieścić np. temat pracy magisterskiej, nazwy głównych przedmiotów w toku nauki. W następnym punkcie (opcjonalnie) jako szkolenia dodatkowe opisujemy przebyte szkolenia, uzyskane certyfikaty.

    3. Doświadczenie zawodowe - tu również stosujemy chronologie odwrotną tzn.od ostatniego miejsca pracy do poprzednich. Zaletą opisywania wydarzeń w takim porządku jest nacisk położony na zajęcia, którymi się obecnie zajmujesz (co niejednokrotnie jest najważniejsze dla pracodawcy) Należy tu umieszczać pełną nazwę firmy, zajmowane stanowisko pracy, ogólny zakres wykonywanych obowiązków.
    Mile widziane jest zamieszczenie osiągnięć, podkreślenie wyróżnień i awansów a przy nazwie firmy można dopisać jej profil lub branżę. Pracodawca zazwyczaj jest zainteresowany ciągłością i konsekwencja rozwoju twojej ścieżki zawodowej.

    4. Umiejętności - przedstawiamy tu najistotniejsze umiejętności, które mamy do zaoferowania pracodawcy: umiejętności praktyczne (obsługa komputera, obsługa urządzeń biurowych, stopień znajomości języków obcych), umiejętności interpersonalne, przywódcze oraz inne które mają istotne znaczenie przy ubieganiu się o dane stanowisko.

  2. Osiągnięcia - przedstawiamy tu najistotniejsze umiejętności, które mamy do zaoferowania pracodawcy: umiejętności praktyczne (obsługa komputera, obsługa urządzeń biurowych, stopień znajomości języków obcych), umiejętności interpersonalne, przywódcze oraz inne które mają istotne znaczenie przy ubieganiu się o dane stanowisko.
  3. Zainteresowania - jest to składnik CV dotyczący naszych zainteresowań zarówno pozazawodowych jak i związanych bezpośrednio ze stanowiskiem o które się ubiegamy.

    Nie ma wyraźnych przeciwwskazań, aby składniki CV były umieszczane w jednakowej i zawsze tej samej kolejności. Możemy ustalić własną strukturę CV, jednak na pierwszym miejscu starajmy się stawiać dane personalne. Wszystkie daty umieszczajmy raczej w porządku odwrotnie chronologicznym, ponieważ pracodawca może być bardziej zainteresowany naszym ostatnim miejscem pracy i ostatnio ukończoną szkołą. Należy zawsze pamiętać, że podstawowym celem CV jest pokazanie pracodawcy jak najlepszego wizerunku twojej osoby i potencjalnych korzyści, jakie mogą wyniknąć z twojego zatrudnienia.

    Pracodawca analizując CV zwraca uwagę na:
    - Ciągłość i konsekwencję ścieżki zawodowej,
    - Załączone dyplomy, zaświadczenia, certyfikaty
    - Sukcesy zawodowe (najlepiej poświadczone referencjami),
    - Chęć kandydata do doskonalenia zawodowego,
    - Umiejętność pracy zespołowej oraz na samodzielnym stanowisku Należy pamiętać, że każdorazowo wysyłając CV w sprawie pracy należy dopisać klauzulę dotyczącą wyrażenia zgody na przetwarzanie swoich danych osobowych. Niżej przedstawiamy standardową treść klauzuli:

    "Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych dla realizacji procesu rekrutacji przez firmę (nazwa firmy) zgodnie z ustawą z dnia 29. 08 .97 roku o Ochronie Danych Osobowych Dz. U. Nr. 133 poz. 883 /".

    Klauzula powinna być podpisana własnoręcznie przez osobę składającą dokumenty. Aplikacje bez klauzuli nie powinny być przetwarzane przez firmy (czytane, przechowywane itd.) Mogą być potraktowane jako anonimy i zniszczone. Zgoda na przetwarzanie danych osobowych nie dotyczy wykorzystywania ich do celów marketingowych, a jedynie do celów rekrutacyjnych i późniejszego ewentualnego przechowywania ich w bazie danych firmy. W każdej chwili możemy poprosić o aktualizację lub usunięcie danych osobowych z bazy firmy.

    List motywacyjny


            Niezbędnym elementem przy ubieganiu się o pracę jest list motywacyjny. Stanowi on 50% uzupełnienie CV, a właściwie skomponowane oba te składniki przybliżają nas do sukcesu.
            Nie ma bardziej sprecyzowanych schematów dotyczących pisania listu motywacyjnego. Zazwyczaj jest on indywidualnym rozwinięciem pewnych kwestii z CV oraz możliwością wykazania się swoim entuzjazmem, inicjatywą oraz innymi atrybutami. W liście należy podkreślić swoje mocne strony i nadać swojej aplikacje bardziej osobisty charakter, czyniąc ją bardziej interesującą i
oryginalną.

List motywacyjny powinien:
1. Być napisany na komputerze dużą i czytelną czcionką,
2. Wydrukowany na papierze dobrej jakości,
3. Napisany w schludnej i czytelnej formie z uwzględnieniem akapitów,
4. Zawierać nasze podstawowe dane osobowe (imię i nazwisko, adres i telefon kontaktowy), datę i miejscowość i adresata listu (nazwę firmy, dział firmy, imię i nazwisko osoby, do której jest kierowany)
5. Wyjaśniać, o jakie stanowisko się ubiegasz i dlaczego jesteś zainteresowany pracą w tej firmie,
6. Powinien podkreślać aspekty swojej kariery, które mogą mieć znaczący wpływ na decyzje potencjalnego pracodawcy, zawierać spis osiągnięć zawodowych, podkreślając ich realizację (świadczy to o tym, że osiągamy dobre wyniki oraz jesteśmy osobą sukcesu). Może to być potwierdzone uzyskanymi dyplomami, nagrodami lub wyróżnieniami w formie pisemnej wzmianki.
7. Zawierać zakres obowiązków pełnionych w obecnej lub byłej firmie,
8. Powinien zawierać prośbę o spotkanie kwalifikacyjne - interview (można podać na zakończenie listu preferowany kontakt),
9. Powinien być podpisany pismem komputerowym i własnoręcznie,
10. Na końcu posiadać spis załączników (o ile takie istnieją).


Te wszystkie wskazówki oraz silna wiara w siebie, swoje możliwości, uprzejmość i dobre nastawienie zapewne przyniosą sukces w znalezieniu dobrze płatnej i przynoszącej satysfakcję prace.

TECHNIK EKONOMISTA (333107)

Charakterystyka zawodu

Technik ekonomista, bierze udział w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych, może uczestniczyć w zarządzaniu, planowaniu, organizowaniu, motywowaniu oraz kontroli. Szczegółowe cele jego pracy są bardzo ściśle związane z konkretnym stanowiskiem i zakładem pracy w którym pracuje. We wszystkich dziedzinach życia, mniej lub więcej związanych z gospodarką i usługami, pojawia się konieczność rozwiązywania problemów ekonomicznych.
Każda instytucja, musi zatrudnić osoby zarządzające, planujące i organizujące pracę w firmie. Potrzebni są pracownicy do obliczania dochodów przedsiębiorstwa, prowadzenia dokumentacji finansowo-księgowej i obliczania zarobków pracowników. Na wszystkich stanowiskach pracy technik ekonomista powinien umieć posługiwać się urządzeniami biurowymi oraz posiadać umiejętności pracy z podstawowymi programami komputerowymi.

Zadania zawodowe technika ekonomisty

Celem kształcenia w zawodzie technik ekonomista jest przygotowanie absolwenta do wykonywania następujących zadań zawodowych

• planowania i prowadzenia działalności gospodarczej,
• obliczania podatków,
• prowadzenia spraw kadrowo-płacowych,
• prowadzenia rachunkowości,
• wykonywania analiz i sporządzania sprawozdań z działalności podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Warunki kształcenia

Nauka trwa 4 lata, co można wykorzystać na dokładne zastanowienie się nad wyborem dalszej drogi, tzn. czy rozpocząć studia, czy pracować lub może studiować i pracować.
Nauka w szkole przygotowuje do zawodu, który jest szerokoprofilowy, a to oznacza, że można uzyskać pracę wszędzie, gdzie prowadzona jest działalność gospodarcza ( biuro, księgowość, magazyn, obsługa klienta, kasa itp.) oraz w jednostkach budżetowych, finansowych np. banki, firmy ubezpieczeniowe itp.
Oprócz przedmiotów ogólnokształcących typu język polski, matematyka, historia itd.. poznaje się przedmioty zawodowe takie jak: podstawy ekonomii, działalność przedsiębiorstwa, podstawy prawa, ochrona pracy i środowiska, analiza ekonomiczna i sprawozdawczość, marketing, rachunkowość finansowa, język obcy zawodowy w branży ekonomicznej (odróżnia nas to od liceum ogólnokształcącego proponującego kierunek menedżerski lub ekonomiczny, w którym nie ma przedmiotów zawodowych).
Po zakończonej nauce jest się atrakcyjniejszym kandydatem dla przyszłego pracodawcy, ponieważ oprócz wyuczonego zawodu można pochwalić się doświadczeniem zawodowym- dzięki odbytym praktykom, tj. w drugiej klasie (przez cztery tygodnie) w jednostkach prowadzących działalność gospodarczą i w trzeciej klasie (przez dwa tygodnie) w instytucjach bankowych.
Nabywa się praktyczne umiejętności zawodowe, dzięki czemu możemy pomóc rodzicom i znajomym, np.: jak sporządzać dokumenty księgowe, jak prowadzić księgę przychodów i rozchodów, jak wypełnić deklarację podatkową PIT, VAT 7, obsługa programów księgowych, możesz pracować w okresie wakacji.

Przedmioty w cyklu kształcenia
Zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do matury oraz do egzaminu zawodowego. Dlatego też oprócz przedmiotów ogólnych uczniowie zdobywają wiedzę z zakresu przedmiotów zawodowych i specjalizacyjnych. W czteroletnim cyklu nauczania występują takie przedmioty zawodowe jak:
• Przedsiębiorca w gospodarce rynkowej
• Analiza ekonomiczna i sprawozdawczość
• Język obcy zawodowy w branży ekonomicznej
• Rachunkowość finansowa
• Działalność przedsiębiorstwa
• Kadry i płace
• Biuro rachunkowe
Zawód technik logistyk jest zawodem z następującymi kwalifikacjami

A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji
A.36. Prowadzenie rachunkowości

Powiązania zawodu technik logistyk z innymi zawodami

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik ekonomista po potwierdzeniu kwalifikacji A.35. Planowanie i prowadzenie działalności w organizacji i A.36. Prowadzenie rachunkowości może uzyskać dyplom potwierdzający kwalifikacje w zawodzie technik rachunkowości, po potwierdzeniu dodatkowo kwalifikacji A.65. Rozliczanie wynagrodzeń i danin publicznych.

Sylwetka absolwenta

Zawód technika ekonomisty stwarza duże szanse zatrudnienia na różnorodnych stanowiskach pracy. Nabyte umiejętności zawodowe umożliwiają absolwentowi utworzenie i prowadzenie własnej działalności oraz zatrudnienie na wielu stanowiskach w różnych jednostkach organizacyjnych.
Ekonomiści są osobami cenionymi na rynku pracy, ponieważ posiadają umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów występujących we współczesnych przedsiębiorstwach. Oczekiwania pracodawców nakierowane są na praktyczne umiejętności podczas wykonywania czynności zawodowych zgodnych z opisem stanowisk pracy zawartych w standardach kwalifikacji zawodowych, związanych miedzy innymi z polityką zatrudnienia, naliczaniem wynagrodzeń, rozliczaniem ubezpieczeń i podatków, księgowością, obrotem pieniężnym, zaopatrzeniem, sprzedażą, gospodarką magazynową, rozliczaniem produkcji, wykonywaniem prac biurowych. Istnieje konieczność posługiwania się nowoczesną technologią oraz korzystania z użytkowych programów finansowo-księgowych, kadrowo-płacowych, zarządzania magazynem. Analiza ofert pracy wykazała, że wzrasta zapotrzebowanie na specjalistów w zakresie księgowości, finansów, obsługi sprzedaży i marketingu.

Znajdziesz pracę w Polsce i na obszarze Unii Europejskiej jako:
• technik ekonomista
• doradca podatkowy
• doradca finansowy
• doradca giełdowy
• pracownik finansowy
• pracownik biura maklerskiego
• agent ubezpieczeniowy
• księgowy
• menedżer
• pracownik banku
• sekretarka
• pośrednik pracy
• asystent, -ka prezesa, dyrektora
Przykładowe miejsca pracy:
• urzędy administracji państwowej i samorządowej
• banki
• urzędy skarbowe
• instytucje ubezpieczeniowe
• biura rachunkowe
• jednostki samorządu terytorialnego
• agencje celne
• przedsiębiorstwa produkcyjne,
• firmy usługowe i handlowe,
• prowadzenie działalności gospodarczej.

 

 

 

Jak założyć własną firmę?

 

W obecnej sytuacji na rynku pracy – czyli ogromnej konkurencji coraz lepiej wykształconych absolwentów szkół ponadgimnazjalnych i wyższych uczelni warto zastanowić się nad usamodzielnieniem się poprzez podjęcie decyzji o założeniu własnej działalności gospodarczej.

Czy prowadzenie firmy jest dla mnie?
Własna firma to duża odpowiedzialność za siebie, Twoich najbliższych, pracowników, a pośrednio również za ich rodziny. Rozpoczęcie działalności wymaga wiele determinacji, samodyscypliny i podnoszenia własnych kompetencji, a to opłaca się tylko w dłuższej perspektywie.
Jeśli z natury masz słomiany zapał i liczysz, że „samo się zrobi” lub „jakoś to będzie” to dam ci dobrą radę: odpuść sobie ten pomysł i poszukaj lepiej jakiejś dobrej, stabilnej pracy.
Jeśli jednak uważasz, że masz wszelkie predyspozycje do tego by założyć i prowadzić z sukcesem swój własny biznes, na wszelki wypadek zweryfikuj swoją samoocenę i odpowiedz sobie na kilka pytań:

Czy masz niezbędną wiedzę i umiejętności do prowadzenia firmy w wybranej branży?
Zazwyczaj „diabeł tkwi w szczegółach” i rzeczy na pozór proste są o wiele bardziej skomplikowane niż nam się początkowo wydawało. Nie warto rozpoczynać działalności w branży, o której nie mamy pojęcia, nie znamy produktów lub nie potrafimy ich wytworzyć. W ten sposób minimalizujemy szansę naszego sukcesu.

Czy znasz rynek, na którym chcesz prowadzić działalność?
Znajomość rynku, jego specyfiki i rządzących nim praw jest niezwykle ważna. Czasem ze względu na samą konstrukcję rynku występują (niewidoczne dla laika) bariery wejścia, które uniemożliwiają pojawienie się nowych graczy. Powinieneś zbadać rynek i poznać swoją potencjalną konkurencję, zanim założysz firmę i poniesiesz związane z tym koszty.
Czy masz zespół, zaufanych ludzi, którzy zapewnią ci wsparcie?
Samemu nie można robić wszystkiego. Pomimo najszczerszych chęci i znakomitej organizacji pracy w końcu zabraknie doby, aby wszystko samemu zrobić i o wszystko zadbać. Bardzo ważne jest odpowiednie wsparcie, które pozwoli skupić się rzeczach kluczowych.

Czy masz odpowiednią wytrwałość i samozaparcie?
Wiele firm upadło nie z braku pieniędzy czy czasu, lecz dlatego, że właściciele poddają się. Wytrwałość to niezwykle ważna cecha. Pierwsze sensowne pieniądze w firmie mogą pojawić się dopiero po kilku latach. Musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jesteś gotów tak długo czekać?

Czy jest to twoja kolejna firma?
Jeżeli miałeś już jedną lub kilka firm, które niestety nie odniosły sukcesu rynkowego, to powinieneś się zastanowić, czy to czasem Ty nie stanowisz problemu?

Jakie masz motywatory?
Czy działasz w reakcji "od" czy "do"? Jeśli jesteś na przykład zdesperowany i pilnie chcesz zmienić istniejącą sytuację np. masz frustrującą cię pracę, której nie lubisz i na siłę chcesz robić coś innego może to być ślepy zaułek. Pamiętaj, trawa jest zawsze bardziej zielona w ogródku sąsiada.

Czy masz predyspozycje?
Odpowiednia osobowość zwiększa szansę powodzenia w biznesie. Czy jesteś osobą:
• niezależną i zmotywowaną (chce ci się, robisz coś nawet wtedy, gdy nikt tego nie oczekuje)
• zorganizowaną - umiesz pracować w zespole i delegować zadania
• kreatywną – masz zdolności marketingowe i czujesz stałą potrzebę wprowadzania ulepszeń
• odpowiedzialną - przyjmujesz na siebie odpowiedzialność, umiesz podjąć ryzyko i nie boisz się porażki
• szybko uczącą się i potrafiącą znaleźć niezbędne informacje
• komunikatywną - czy masz zdolności interpersonalne
• oszczędną i potrafiącą zarządzać finansami
• sprawną w sprzedaży – posiadasz doświadczenie handlowe i nie boisz się kontaktować z klientami
• o rozwiniętej intuicji – jest to niezwykle przydatna cecha w prowadzeniu biznesu
• posiadającą zdolności przywódcze - jesteś szefem i musisz być liderem
• optymistyczną – to bardzo ważna cecha, ponieważ przed Tobą wiele problemów i niepowodzeń, a osoby nastawione optymistycznie łatwiej pokonują problemy i szybciej osiągają sukces

Zalety i wady prowadzenia własnej firmy

Jak w każdym aspekcie życia są jasne i ciemne strony, cienie i blaski. Podobnie jest z prowadzeniem firmy – zawsze będzie to jakiś odcień szarości. Poznaj zatem: zalety i wady prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Zalety prowadzenia własnej firmy:
• pracujesz dla siebie – to, co stworzysz będzie dla Ciebie pracować
• satysfakcja z realizowanych celów
• poczucie niezależności i wolności – sam decydujesz o swoich działaniach
• nie musisz prosić urlop, wcześniejsze wyjście z pracy itp.
• wszystko zależy od Ciebie - jesteś sam sobie szefem
• możesz realizować swoje plany i marzenia
• niezależność i możliwość samorozwoju i samorealizacji
• pracujesz, z kim chcesz – to Ty dobierasz współpracowników
• pracujesz, kiedy chcesz – masz elastyczny i nielimitowany czas pracy
• pracujesz gdzie chcesz - możesz pracować w domu, biurze itp.
• zarobki zależne tylko od Ciebie - nie ma górnej granicy zarobków
• koszty prowadzenia działalności zmniejszają Twój podatek dochodowy - wiele przedmiotów, sprzętów i usług możesz odliczyć od podatku
• możesz przekształcić swoją pasję lub hobby w źródło zarobku
• pewność zatrudnienia – dopóki będzie Ci się chciało prowadzić firmę, to nikt Cię z niej nie wyrzuci
• twoje pochodzenie, wiek i płeć nie mają znaczenia

Wady prowadzenia własnej firmy:
• ryzyko niepowodzenia spoczywa wyłącznie na Tobie – ryzykujesz nie tylko majątkiem firmy, ale również osobistym
• brak dolnej granicy zarobków – jeśli nie masz przychodów koszty stałe musisz pokrywać z innych źródeł
• często nieregularne dochody
• duża ilość formalności i biurokracji, która na Tobie spoczywa
• samodzielnie opłacasz wysokie składki ZUS
• praca ponadnormatywna – często po 12 i więcej godzin na dobę
• poczucie osamotnienia w trudnych momentach
• problemy z motywacją do pracy i dalszego wysiłku przy braku sukcesów
• nieustanny brak poczucia bezpieczeństwa
• stale musisz starać się utrzymać odpowiedni poziom sprzedaży usług lub produktów
• odpowiadasz prawnie i finansowo za działania i zaniechania zarówno swoje jak i pracowników
• częste zmiany przepisów prawnych i podatkowych utrudniające prowadzenie firmy i wymuszające ich stałe śledzenie
• brak wielu przywilejów np. utrudnienia w braniu opieki nad dziećmi itp.
• znacznie niższa emerytura w porównaniu z osobami zatrudnionymi na umowę o pracę (przy tej samej wysokości składki)
• konieczność samodzielnego oszczędzania na emeryturę
• nie masz płatnego urlopu jak w przypadku umowy o pracę

Założenie własnej firmy to dobre rozwiązanie, ale jednak nie zawsze i nie dla każdego. Z jednej strony może się okazać, że jesteś stworzony do prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Z drugiej jednak, sam natłok obowiązków może okazać się nazbyt przytłaczający. Jeśli już zaświta Ci taki pomysł w głowie, usiądź i przekalkuluj, czy to będzie dla Ciebie na pewno dobra decyzja. Chłodny bilans zysków i strat powinien rozwiać wszelkie wątpliwości.

 

Jeżeli bilans odpowiedzi na powyższe pytania jest według Ciebie korzystny, masz pomysł na biznes, masz odwagę i determinację – więc do dzieła!

Poniżej w przystępny sposób w kilku krokach postaram się przedstawić procedury zakładania firmy.

KROK 1 Wybierz formę prawną działalności gospodarczej

Zaczynamy od pierwszego kroku, by Twoja firma zaczęła "fizycznie" istnieć. W zależności od rodzaju działalności, którą zakładasz będziesz musiał zdecydować o jej formie prawnej. Forma prawna firmy ma ogromny wpływ na koszty jej założenia, dalszego prowadzenia, czas oczekiwania na rejestrację, wysokość opodatkowania i składki ZUS, a także na to, czy będziesz ponosił odpowiedzialność osobistą za zobowiązania przedsiębiorstwa. Każda forma działalności gospodarczej ma swoje zalety i wady. Być może zdecydujesz się na jednoosobową działalność gospodarczą, a może wybór padnie na inną formę prawną spółki.

Jednoosobowa działalność gospodarcza
Jednoosobowa działalność gospodarcza to działalność, która ma najprostszą, najszybszą i jednocześnie bezpłatną forma rejestracji - możesz dokonać jej w ciągu jednego dnia. Wystarczy wypełnić wniosek zgłoszeniowy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) www.prod.ceidg.gov.pl. Za pośrednictwem tego formularza zgłoszeniowego zgłosisz utworzenie Twojej firmy do Urzędu Skarbowego, ZUS lub KRUS oraz do Głównego Urzędu Statystycznego.
Jednoosobowa działalność gospodarcza to rozwiązanie przeznaczone na początek dla małego przedsiębiorstwa z jednym właścicielem.
Pamiętaj, że po założeniu własnej firmy wszystkie obowiązki będą spoczywać na Tobie, a ich niedopełnienie mogą się wiązać np. z karami finansowymi.
Osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowane są zazwyczaj na zasadach ogólnych według skali podatkowej (18% i 32%) lub rozliczają się w oparciu o podatek podatkiem liniowy (19%). Rzadziej stosowany jest ryczałt ewidencjonowany, karta podatkowa lub podatek tonażowy.

Zalety jednoosobowej działalności gospodarczej:
• nie potrzebujesz kapitału zakładowego;
• nie musisz prowadzić pełnej księgowości, możesz prowadzić księgowość uproszczoną, o ile obroty nie przekraczają równowartości 1 200 000 euro;
• masz większą możliwość korzystania z ulg i dotacji; nowy przedsiębiorca może np. opłacać składki ZUS w niższej, preferencyjnej stawce przez pierwsze 24 miesiące prowadzenia firmy;
• masz duże szanse na otrzymanie dotacji unijnych oraz dofinansowania z urzędu pracy.

Wady jednoosobowej działalności gospodarczej:
• odpowiadasz osobiście za wszystkie długi firmy całym swoim majątkiem, odpowiedzialność rozciąga się również na współmałżonka - z wyłączeniem jego majątku odrębnego;
• jednoosobowa działalność gospodarcza jest zarejestrowana na konkretną osobą - nie podlega dziedziczeniu ani nie można jej sprzedać.
Możesz wykorzystać tę formę prawną firmy jako pierwszy rozdział w swojej przygodzie z biznesem, aby po jakimś czasie zmienić formę działalności na bardziej zaawansowaną.

Podsumowując - jednoosobowa działalność gospodarcza opłaca się szczególnie tym osobom, które funkcjonują w branżach niepodlegających wysokiemu ryzyku finansowemu. Na tle innych form prowadzenia działalności jest ona prosta w utworzeniu i stosunkowo tania w utrzymaniu. Jeśli jednak chcesz prowadzić przedsiębiorstwo ze wspólnikiem bądź planujesz zaangażować się w dziedzinę obarczoną dużym prawdopodobieństwem start finansowych, powinieneś wybrać inną formę prawną przedsiębiorstwa, spośród niżej opisanych.

KROK 2 Wybierz formę opodatkowania firmy

Wybrałeś już w pierwszym kroku formę prawną dla swojej działalności gospodarczej, teraz czas by wybrać formę opodatkowania Twojej firmy. Wybór opodatkowania działalności jest uzależniony od rodzaju biznesu, wielkości prognozowanych przychodów, chęci korzystania z ulg podatkowych czy rozliczania z małżonkiem. Masz do wyboru cztery formy opodatkowania (PIT, CIT, ryczałt od przychodów, karta podatkowa).
Podstawą opodatkowania w przypadku podatków dochodowych jest "dochód". Czym jest dochód z podatkowego punktu widzenia?
Dochodem jest przychód (czyli to, co powinno wpłynąć do kasy firmy, korzyści, które uzyskałeś z prowadzonej działalności) pomniejszony o koszty jego uzyskania (czyli, np. o to, co firma musiała zakupić i zainwestować aby wyprodukować i sprzedać dany produkt).
Można zapisać tę zależność następującym wzorem:
Dochód = Przychód – Koszty uzyskania tego przychodu

Rodzaje podatków dochodowych
Podatki dochodowe możemy podzielić ze względu na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej i jej formę prawną. Rozpoczynając swój biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub w formie spółki cywilnej albo osobowej (spółka jawna, komandytowa lub partnerska) masz prawo wybrać formę opodatkowania swoich dochodów. Wyróżniamy następujące formy opodatkowania:
• PIT - podatek dochodowy od osób fizycznych – podatkiem tym rozliczają się osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, spółki cywilne oraz spółki osobowe (jawna, partnerska, komandytowa i komandytowo-akcyjna)
• CIT - podatek dochodowy od osób prawnych – podatek przeznaczony do rozliczeń osób prawnych oraz niektórych jednostek nie mających osobowości prawnej
• RPE - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – możliwa forma rozliczeń dla osób fizycznych i niektórych spółek osobowych
• Karta podatkowa - dedykowana osobom fizycznym prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą lub wspólników spółki cywilnej

KROK 3 Zakładasz własną firmę - wybierz kody PKD

Zakładając własną firmę, masz obowiązek określić jaki rodzaj usług będziesz wykonywać. Posłużą Ci do tego kody PKD. Jest to bardzo ważne ponieważ nie możesz wystawić faktury z tytułu działalność, której wcześniej nie zadeklarowałeś.
Co to jest PKD?
Polska Klasyfikacja Działalności Gospodarczej (PKD) to zbiór rodzajów działalności społeczno-gospodarczej, które występują w gospodarce narodowej. PKD wprowadzono do stosowania w statystyce, ewidencji, dokumentacji, rachunkowości oraz urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej. Kody PKD służą także klasyfikacji podmiotów gospodarczych dla potrzeb rejestru jednostek gospodarki narodowej (REGON) zgodnie z rodzajem prowadzonej przez nie działalności gospodarczej.

KROK 4 Wybierz dobre biuro rachunkowe

Księgowość w firmie wiąże się z prowadzeniem odpowiedniej dokumentacji związanej z Twoją działalnością gospodarczą, a co za tym idzie - z wyborem biura księgowego. Dokumentacja ta ma na celu rejestrowanie wszystkich przychodów, kosztów ponoszonych przez firmę, wynagrodzeń pracowników oraz rozliczeń podatków.
Księgowość możesz prowadzić samodzielne jednakże, jeśli nie posiadasz odpowiedniej wiedzy w dziedzinie księgowości, będzie to dla Ciebie zadanie bardzo pracochłonne i niosące ze sobą duże ryzyko pomyłki. Dlatego też, jeśli nie jesteś biegłym w tematach księgowości to lepiej czas, który musiałbyś poświęcić na naukę przeznacz na rozwój Twojej firmy, a sprawy rachunkowości przekaż komuś, kto zajmuje się tym zawodowo - dobremu biuru rachunkowemu. Czy opłaca się zatrudniać księgowego? Odpowiedź znajdziesz poniżej.
Zanim zarejestrujesz firmę musisz wybrać biuro księgowe, ponieważ w momencie rejestracji działalności gospodarczej musisz określić gdzie będzie przechowywana dokumentacja księgowa firmy – jeżeli jest to biuro księgowe to musisz je podać.

KROK 5 Zarejestruj firmę - wypełnij wniosek CEIDG-1

W celu rejestracji firmy musisz uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wniosek CEIDG-1 (rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej) możesz wypełnić on-line przy użyciu odpowiedniego kreatora, który podpowie i poprowadzi Cię krok po kroku przez procedurę lub klasycznie przy użyciu papierowego formularza wniosku CEIDG-1. Taka rejestracja działalności gospodarczej jest bezpłatna.
Warto wiedzieć, że złożony formularz CEIDG-1 dla osób fizycznych wykonujących działalność gospodarczą jest jednocześnie:
• wnioskiem o uzyskanie, zmianę albo skreślenie wpisu w rejestrze REGON
• zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym do naczelnika urzędu skarbowego (NIP)
• oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych
• zgłoszeniem albo zmianą zgłoszenia płatnika składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
• oświadczeniem o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego rolników

Aby uzyskać wpis do ewidencji działalności gospodarczej należy wypełnić formularz CEIDG-1 i złożyć we właściwym urzędzie gminy. Druk CEIDG należy złożyć przy zakładaniu nowej firmy, jak również w przypadku zmiany wpisu do ewidencji, zawieszenia, wznowienia czy zaprzestania działalności gospodarczej. W każdej sytuacji sposób wypełniania będzie inny. Wniosek składa się z 31 rubryk. Pola obowiązkowe oznaczone są symbolem gwiazdki (*).
Druk możesz pobrać pod tym adresem: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/?F;1b22de7d-916d-4591-b44d-3b8e2be61121. Wniosek możesz również wypełnić elektronicznie.

KROK 6 Załóż konto bankowe i wyrób pieczątkę firmową

Złożyłeś już wniosek CEIDG i jesteś nowym przedsiębiorcą, posiadasz własną firmę i zastanawiasz się jakie konto bankowe powinieneś otworzyć. Dla swojej firmy nie masz obowiązku zakładania nowego konta firmowego - wystarczy, że posiadasz rachunek prywatny za pomocą, którego możesz dokonywać transakcji związanych z prowadzeniem swojej firmy. Jednakże jakiś numer konta trzeba wskazać. Za pośrednictwem konta bankowego jesteś zobowiązany do dokonywania rozliczeń podatkowych oraz rozliczeń z ZUS. Każdą zmianę numeru konta należy zgłosić w terminie 14 dni. Jeżeli tego nie zrobisz może zostać nałożona na Ciebie kara w wysokości 3 000 zł.
Jeśli już zdecydujesz się na założenie konta firmowego, weź pod uwagę kilka kwestii:
• opłaty za otwarcie i prowadzenie rachunku
• koszty przelewów
• koszty wpłat i wypłat gotówki w oddziałach
• możliwość korzystania z kart płatniczych
• dostęp do sieci bankomatów i wpłatomatów
• ilość i lokalizacja placówek
• dostępność obsługi konta przez internet i/lub przez telefon
• dostępność usług i produktów dodatkowych w danym banku, takich jak kredyt, karty kredytowe czy ubezpieczenia

Pieczątka firmowa
W tym przypadku również nie istnieją żadne regulacje prawne dotyczące wymogu posiadania pieczątki firmowej. Jednak mimo, że nie masz takiego obowiązku, pieczątka firmowa może okazać się całkiem przydatna. Posiadanie pieczęci firmowej jest również przydatne w codziennym prowadzeniu firmy. Odbita pieczątka uwiarygadnia faktury i inne dokumenty. Oszczędzi Ci także ręcznego wpisywania wszystkich danych.
Dla osoby zaczynającej działalność gospodarczą pieczątka może również posłużyć jako reklama Przybijając pieczęć np. na podpisanej umowie ułatwiamy w ten sposób klientowi kontakt z nasza firmą, utrwalamy w jego pamięci naszą nazwę czy adres. Warto zaopatrzyć się w pieczątkę firmową tym bardziej, że jej koszt nie jest zbyt duży – 50 zł spokojnie powinny wystarczyć na ten cel.
Decydując się na posiadanie pieczątki, sam decydujesz jakie informacje na niej umieścisz. Warto aby pieczęć zawierała: pełną nazwę firmy, adres siedziby, numer NIP, numer REGON, telefon kontaktowy, faks, adres e-mail oraz adres strony internetowej firmy.