2019

Przydatne linki

Twoje plany na bliższą i dalszą przyszłość mogą być różne. Niektórzy z Was myślą o ukończeniu szkoły i podjęciu pracy zawodowej, inni chcą kształcić się na uczelniach wyższych, część myśli też o podjęciu własnej działalności gospodarczej lub o wyjeździe do pracy za granicą.

         Tutaj znajdziesz linki do ciekawych stron o różnej tematyce.

 

Nauka – tutaj znajdziesz interesujące Cię kierunki studiów:

http://www.wybierzstudia.nauka.gov.pl/pages/search/wizard

http://kierunki-studiow.dlamaturzysty.info/

http://www.studia.net/

http://maturzysta.dlastudenta.pl/szukaj_szkoly/

http://www.otouczelnie.pl/szukaj/uczelnia

http://www.pomaturze.pl/

https://kierunkistudiow.pl/

http://www.kluczdokariery.pl/uczelnie/

Praca – tutaj znajdziesz informacje na temat ofert pracy w kraju i za granicą:

http://www.praca.lezajsk.pl/           Powiatowy Urząd Pracy w Leżajsku

http://wuprzeszow.praca.gov.pl/     Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie

http://www.praca.pl/

https://www.pracuj.pl/praca

http://www.gratka.pl/ogloszenia/praca/lista.html?typ=4

http://www.lento.pl/praca/

http://www.praca-za-granica.pl/

https://www.pracujwunii.pl/oferty-pracy/

https://www.jobs.pl/praca-za-granica

Instytucje ochrony praw pracownika i konsumenta:

https://www.pip.gov.pl/     Państwowa Inspekcja Pracy

https://gis.gov.pl/               Państwowa Inspekcja Sanitarna, Główny Inspektorat Sanitarny

https://www.uokik.gov.pl/   Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

 

Instytucje zajmujące się ochroną BHP:

www.gip.pl                Główny Inspektorat Pracy PIP

www.gis.gov.pl          Główny Inspektorat Sanitarny PIS

www.wug.gov.pl       Wyższy Urząd Górniczy

www.paa.gov.pl         Państwowa Agencja Atomistyki

www.udt.gov.pl         Urząd Dozoru Technicznego

www.ciop.waw.pl      Centralny Instytut Ochrony Pracy

www.imp.lodz.pl       Instytut Medycyny Pracy w Łodzi

Doradztwo zawodowe

DORADZTWO ZAWODOWE

 

realizowane w ramach projektu: „Wykwalifikowany logistyk i ekonomista – sukces na rynku pracy” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2014-2020, Działanie nr 9.4. nr wniosku: WND-RPPK.09.04.00-18-0004/16

Doradztwem zawodowym w projekcie będą objęci uczniowie kształcący się w zawodach: technik logistyk i technik ekonomista Technikum nr 2 w Zespole Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego.

 

Zapraszamy uczniów do korzystania z usług doradcy zawodowego.

Aby zrozumieć istotę doradztwa zawodowego i zakresu działań doradcy prosimy beneficjentów o zapoznanie się z poniższym tekstem.

Pomoże to Wam w zdiagnozowaniu własnych potrzeb i znalezienie zakresu pomocy jakiej potrzebujecie.

Poradnictwo zawodowe to proces doradzania, w którym doradca zawodowy pomaga klientowi w osiągnięciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy, aby umożliwić realny wybór lub zmianę zatrudnienia albo osiągnięcie właściwego przystosowania zawodowego.

Doradztwo zawodowe to pomoc polegająca na udzieleniu indywidualnej porady zawodowej na kolejnych etapach dokonywania wyboru typu szkoły, kierunku kształcenia zatrudnienia, przekwalifikowywania się, ponownego zatrudnienia w przypadku utraty pracy.

Porada taka wymaga interakcji zachodzącej między radzącym się uczniem bądź dorosłym a udzielającym porady - doradcą zawodowym. Podstawą porady są informacje na temat:
- osoby, której udziela się pomocy (jej zainteresowań, zdolności, cech charakteru, temperamentu, stanu zdrowia itp.). Informacje te uzyskuje się na podstawie m.in.: badań testowych, wyników badań lekarskich, rozmowy itp.;
- możliwości kształcenia, treści pracy w zawodzie oraz wymagań stawianych kandydatom do zawodu, a także możliwości zatrudnienia, przekwalifikowania itp.

2

 

 

Cele działania szkolnego doradcy zawodowego

  1. Przygotowanie młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia oraz opracowania indywidualnego planu kariery edukacyjnej i zawodowej.
  2. Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak:
    - bezrobocie,
    - problemy zdrowotne,
    - adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej.
  3. Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
  4. Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu przez nie decyzji edukacyjnych i zawodowych.
  5. Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji przedmiotowych.
  6. Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia. 

 

Znalezione obrazy dla zapytania doradca zawodowy w szkole

 

Zadania szkolnego doradcy zawodowego

  1. Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
  2. Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu i kierunku kształcenia.
  3. Wskazywanie osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej, rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym, europejskim i światowym na temat: 
    - rynku pracy,
    - trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia,
    - możliwości wykorzystania posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy,
    - instytucji i organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu codziennym i zawodowym,
    - alternatywnych możliwości kształcenia dla młodzieży z problemami emocjonalnymi i niedostosowaniem społecznym,
    - programów edukacyjnych Unii Europejskiej,
    - porównywalności dyplomów i certyfikatów zawodowych.
  4. Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
  5. Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia roli zawodowej.
  6. Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
  7. Koordynowanie działalności informacyjno – doradczej szkoły.
  8. Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z uczniami itp.
  9. Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie:
    - tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły,
    - realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej, zawartych w programie wychowawczym szkoły.
  10. Systematyczne podnoszenie własnych kwalifikacji.
  11. Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
  12. Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: kuratoria oświaty, centra informacji i planowania kariery zawodowej, poradnie psychologiczno – pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, wojewódzkie komendy OHP, zakłady doskonalenia zawodowego, izby rzemieślnicze i małej przedsiębiorczości, organizacje zrzeszające pracodawców itp.

 

Znalezione obrazy dla zapytania doradca zawodowy w szkole

 

Korzyści wynikające z działalności szkolnego doradcy zawodowego

 

Dla indywidualnych odbiorców:

  • łatwy dostęp do informacji edukacyjnej i zawodowej – dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
  • poszerzanie edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów,
  • świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
  • ułatwienie wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania pracy,
  • świadomość konieczności i możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej,
  • mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.

 

Dla szkół:

  • realizacja zobowiązań wynikających z zapisów zawartych w ramowych statutach gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz centrów kształcenia praktycznego i centrów kształcenia ustawicznego,
  • zapewnienie ciągłości działań orientacyjno – doradczych szkoły i koordynacji zadań wynikających z programów wychowawczych szkół i placówek,
  • utworzenie na terenie szkoły bazy informacji edukacyjnej i zawodowej oraz zapewnienie jej systematycznej aktualizacji.

 

Dla państwa i władz lokalnych: 

  • zwiększenie świadomości społecznej, dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju zawodowego przez jednostki,
  • podejmowanie właściwych decyzji, efektywnie przeciwdziałających bezrobociu, 
  • zapewnienie powszechności i dostępności usług doradczych zalecanych przez Komisję Unii Europejskiej.

 

Dla pracodawców:

  • zwiększenie szansy znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów, świadomych oczekiwań rynku pracy

Prawa pracownicze w Polsce

W Polsce obowiązuje Ustawa Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (z późniejszymi zmianami). Tekst jednolity można pobrać ze strony

http://kodeks-pracy.org/ .

         Dział czwarty Kodeksu Pracy zawiera regulacje, dotyczące praw i obowiązków pracodawcy i zatrudnionego. Określa także odpowiedzialność pracownika, rodzaje kar stosowanych za niedopełnienie obowiązków służbowych oraz nagród za ich szczególnie dobre wypełnianie.

 

Pięć podstawowych praw, jakie przysługują pracownikowi w Polsce

 

            Każdej osobie zatrudnionej na umowie o pracę w Polsce przysługują pewne podstawowe uprawnienia, w tym wynagrodzenie w określonej wysokości czy możliwość skorzystania z urlopu wypoczynkowego. Za ich łamanie pracodawcy grozi kara grzywny, a w skrajanych przypadkach nawet kara ograniczenia wolności.

Kodeks pracy wyraźnie określa zakres obowiązków pracownika, ale przyznaje mu także szereg praw.

1. Tylko obowiązki wynikające z umowy

 

            Podstawowym dokumentem regulującym wzajemny stosunek pracodawcy i pracownika jest umowa o pracę, a głównym prawem zatrudnionego jest prawo do wykonywania pracy zgodnie z warunkami określonymi w umowie o pracę, które nie mogą być mniej korzystne niż przepisy prawa pracy.

Rodzaj umowy zależy od ustaleń pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Aby umowa byłą ważna, powinna określać strony stosunku pracy oraz rodzaj umowy. Ponadto dokument powinien wskazywać warunki pracy i płacy, w tym rodzaj pracy, miejsce wykonywania pracy, wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy (ze wskazaniem składników wynagrodzenia), wymiar czasu pracy oraz termin rozpoczęcia pracy.

            Istotne elementy umowy o pracę określa Kodeks pracy w art. 29. Jej składniki to: strony umowy, data zawarcia, warunki zatrudnienia, rodzaj pracy, miejsce jej wykonywania, wymiar czasu pracy, termin jej rozpoczęcia i wynagrodzenie za nią. Czy brak któregoś z tych zapisów wpływa na ważność kontraktu?

            Umowa powinna zostać zawarta w formie pisemnej. Jeśli pracodawca nie zachowa tej formy, ma obowiązek potwierdzenia pracownikowi na piśmie rodzaju umowy i jej warunków, nie później niż w dniu rozpoczęcia pracy. Niedopełnienie tego obowiązku nie jest przyczyną nieważności faktycznie zawartej umowy. Dla zawarcia umowy kluczowe jest oznaczenie jej stron i rodzaju pracy, którego dotyczy.

  • Dokument powinien określać dane pracownika i pracodawcy w taki sposób, który umożliwia wskazanie konkretnych stron umowy.
  • Umowa o pracę powinna określać rodzaj wykonywanej pracy w sposób niebudzący wątpliwości. Ogólne jego określenie pozostawia pracodawcy możliwość sprecyzowania czynności pracownika na piśmie w formie tzw. zakresu obowiązków, którego zmiana nie wymaga zgody zatrudnionego. Jeśli warunki pracy są określone w umowie w sposób wyczerpujący ich zmiana wymaga zgody pracownika. Jej brak wymusza zastosowanie wypowiedzenia zmieniającego.

Brak wymienionych niżej elementów nie przesądza o nieważności umowy o pracę.

  • Kontrakt powinien wskazywać rodzaj umowy o pracę (na okres próbny, na czas określony, na zastępstwo, na czas wykonywania określonej ustawy, na czas nieokreślony).
  • W umowie powinna zostać zapisana data rozpoczęcia pracy przez zatrudnionego. Jeśli tego terminu nie określono datą rozpoczęcia pracy jest data podpisania umowy.
  • Umowa powinna określać wymiar czasu pracy w formie rozmiaru etatu np. pełen etat, 1/2 etatu itd. Jeśli umowa nie określa wymiaru czasu pracy istnieje domniemanie, że została zawarta w pełnym wymiarze.
  • W umowie powinna powinno zostać określone wynagrodzenie za pracę ze wskazaniem jej składników i ich wysokości. Sposób ich ustalania może zostać określony w przepisach płacowych obowiązujących w danym zakładzie pracy, jednak w takiej sytuacji umowa powinna zawierać bezpośrednie do nich odesłanie. Gdy w umowie brakuje zapisów o wynagrodzeniu jej wysokość ustala się na poziomie odpowiadającym pracy określonego rodzaju na stanowisku wynikającym z umowy.
  • W umowie powinno być określone miejsce pracy, czyli przestrzeń, w której pracownik rozpoczyna i kończy codzienną pracę. To pojęcie należy odróżnić od miejsca wypełniania obowiązków, którym może być zakład pracy, ale również przestrzeń poza nim.

 

2. Godziwe wynagrodzenie za pracę

            Wynagrodzenia, na jakie zgadza się pracownik w umowie o pracę, dokonuje się co najmniej raz w miesiącu, w stałym i ustalonym z góry terminie. Ponadto powinno być one ustalone na godziwym poziomie. Co to oznacza?

Przede wszystkim powinno być takiej wysokości, aby odpowiadało rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy. Pracodawca może przy tym dokonywać potrąceń z wynagrodzenia podwładnych tylko w granicach przewidzianych prawem.

            Zasada godziwego wynagrodzenia obejmuje także taką wysokość wypłat, które zapewniają pracownikowi i jego rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2017 roku wynosi 2000 złotych brutto. Podwyżka płacy minimalnej sprawia, że pracownik zatrudniony za najniższą krajową dostanie na rękę (netto) ok. 1459 złotych. Od 1 stycznia 2017 r. dla pracujących na umowach zlecenia oraz umowach o świadczenie usług obowiązuje minimalna stawka za godzinę pracy w wysokości 13 złotych brutto. Stawka dotyczy również samozatrudnionych, którzy jednoosobowo świadczą usługi dla firm. 

            Godziwe wynagrodzenie oznacza wreszcie także, że jeżeli dana osoba wykonuje pracę takiego samego rodzaju lub na takim samym stanowisku jak inny pracownik, to wynagrodzenie obydwojga w takich sytuacjach musi być równe.

 

3. Zakaz dyskryminacji

            Niegodziwe wynagrodzenie może być bowiem uznane za dyskryminację. Tymczasem w Polsce obowiązuje zasada równości praw pracowniczych - każdy pracownik bez względu na płeć ma równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków.

Zasada równego traktowania w zatrudnieniu nakłada na pracodawcę obowiązek równego zatrudnienia wszystkich pracowników w zakresie:

  • nawiązania i rozwiązania stosunku pracy,
  • warunków zatrudnienia,
  • awansowania,
  • dostępu do szkolenia w celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych.

Zakaz dyskryminacji obowiązuje przy tym bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną, a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nie określony albo w pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy.

 

4. Prawo do wypoczynku

Do podstawowych praw pracownika zalicza się również prawo do wypoczynku, który gwarantują przepisy o czasie pracy, dniach wolnych od pracy oraz o urlopach wypoczynkowych.

Czas pracy to czas, kiedy pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy, zarówno w zakładzie pracy, jak i innym wyznaczonym przez firmę miejscu. Nie może on przekraczać 8 godzin na dobę i 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy. Łącznie z godzinami nadliczbowymi tygodniowo czas pracy nie może przekroczyć 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym.

W każdym tygodniu pracownikowi przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku, obejmującego co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku na dobę. Ponadto każdy zatrudniony na umowę o pracę może skorzystać z corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu wypoczynkowego, który wynosi 20 dni (jeżeli pracownik jest zatrudniony krócej niż 10 lat) lub 26 dni (jeżeli pracownik jest zatrudniony co najmniej 10 lat).

Dniami wolnymi od pracy są też w Polsce wszystkie niedziele i szereg dni wolnych, w tym 3 maja (Święto Narodowe Trzeciego Maja) czy 11 listopada (Narodowe Święto Niepodległości).

5. Prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy

Każdy pracownik (niezależnie od umowy) ma również prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy.

Pracodawca ponosi pełną odpowiedzialność za zapewnienie odpowiednich warunków bhp w zakładzie i ma obowiązek w szczególności:

  • organizować pracę w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki jej wykonywania;
  • zapewniać przestrzeganie w firmie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, wydawać polecenia usunięcia uchybień w tym zakresie oraz kontrolować wykonanie tych poleceń;
  • zapewniać wykonanie nakazów, wystąpień, decyzji i zarządzeń wydawanych przez organy nadzoru nad warunkami pracy.

Wszystkie te zadania pracodawca powinien realizować stosując nowoczesne rozwiązania, czyli uwzględniające osiągnięcia nauki i techniki.

 

Spory: pracownik - pracodawca

Spory o roszczenia ze stosunku pracy rozstrzygają:

  • sądy pracy, stanowiące odrębne jednostki organizacyjne sądów rejonowych,
  • sądy pracy i ubezpieczeń społecznych, stanowiące odrębne jednostki organizacyjne sądów okręgowych zwane sądami pracy.

Pracownik może dochodzić swoich praw wynikających z Kodeksu Pracy i umowy o pracę na drodze sądowej. Ustawodawca zachęca jednak strony sporu o polubowne załatwienie sporu.