30 września 2019 roku uczniowie klas logistycznych i ekonomicznych Technikum Nr 2 przy Zespole Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku rozpoczęli praktyki zawodowe we Włoszech w ramach projektu „Młodzież z ZSL w Leżajsku aktywnie podnosi swoje kompetencje”.
Z Leżajska wyjechaliśmy autokarem 29 września i po niespełna 23 godzinach podróży dotarliśmy do Chatillon, małego, górskiego miasteczka w Dolinie Aosty. Zajęcia praktyczne odbywaliśmy w firmie SAVIO S.r.l oraz w innych firmach branży ekonomicznej i logistycznej. Pierwszy dzień to zapoznanie z harmonogramem praktyk oraz zasadami BHP. Poznaliśmy również osoby i instytucje współrealizujące działania w ramach praktyki zawodowej. Po odbytej w tym dniu praktyce wybraliśmy się na spacer po Chatillon oraz pobliskiej miejscowości Saint-Vincent.

Realizując cele praktyki zawodowej odbyliśmy ciekawą wycieczkę do rodzinnego przedsiębiorstwa MAISON BERTOLIN. Firma ta specjalizuje się w produkcji alkoholi i salami, tradycyjnej włoskiej wędliny. Podziwialiśmy infrastrukturę BERTOLIN, zapoznaliśmy się z asortymentem produkcyjnym i dystrybucją. W drodze powrotnej zwiedziliśmy piękny zamek na skałach, z murów którego roztaczał się malowniczy krajobraz na Dolinę Aosty. W ramach praktyk zapoznaliśmy się z infrastrukturą lotniska Bergamo, a jednym z ciekawszych zadań, jakie mieliśmy wykonać na lotnisku było zdobycie informacji o możliwościach i kosztach wynajmu samochodu, wszystko oczywiście w języku angielskim.
Innym, pięknym miejscem, które odwiedziliśmy była stacja narciarska Ski Resort w Pile. Sam wjazd autokarem na wysokość ponad 2000 metrów n.p.m. był niesamowitym przeżyciem, wąska, kręta i stroma droga budziła w nas ekstremalne odczucia, jednak dzięki znakomitym i doświadczonym kierowcom pokonaliśmy trasę wzorcowo.
Pobyt we Włoszech to nie tylko zajęcia praktyczne, warsztaty i ćwiczenia, to czas pięknych i niepowtarzalnych wycieczek krajoznawczych. Odwiedziliśmy Mediolan, a w nim wspaniałą i monumentalną Katedrę Narodzin św. Marii na Piazza Duomo, XIX-wieczną galerię handlową Vittorio Emanuele II z butikami znanych projektantów, restauracjami i kawiarniami oraz Zamek Sforzów z piękną fontanną w kształcie tortu.
W Turynie zwiedziliśmy Palazzo Carignano, niezwykle piękny i okazały barokowy budynek usytuowany w samym centrum, w którym swoją siedzibę ma Narodowe Muzeum Zjednoczenia Włoch oraz XV-wieczną renesansową Katedrę Metropolitalną Św. Jana Chrzciciela. To właśnie w jej wnętrzu przechowywana jest jedna z najsłynniejszych i najbardziej cenionych relikwii chrześcijaństwa – Całun Turyński.
Kolejnym etapem naszej wycieczki był region Liguria, którego stolicą jest Genua. Miasto Genua jest przepięknie położone na wzgórzach zatoki Morza Liguryjskiego należącego do basenu Morza Śródziemnego. Jego historia związana jest z takimi postaciami jak Krzysztof Kolumb, Andrea Doria, Giuseppe Garibaldi czy Marco Polo. Zwiedziliśmy tu Porto di Genova – Port nad Portami, a w nim galeon „Neptun” – zbudowany specjalnie na potrzeby filmu Romana Polańskiego pt. „Piraci”.
Kolejne dwie doby spędziliśmy w Chiavari, malowniczym nadmorskim miasteczku. Dużo zwiedzaliśmy, jedliśmy tradycyjne włoskie potrawy i plażowaliśmy, korzystając z doskonałej letniej pogody. Piękne wschody i zachody słońca uwieczniliśmy na zdjęciach, a w naszych sercach pozostała radość ze wspólnie spędzonego rekreacyjnie czasu.
Zwiedzając Dolinę Aosty dotarliśmy na jej północno-zachodni kraniec i skorzystaliśmy z najbardziej spektakularnej atrakcji regionu Alp – wjazdu kolejką SkyWay Monte Bianco na Mont Blanc. Profesjonalnie wyposażeni w zimowe kurtki, buty, czapki i rękawiczki ruszyliśmy zdobywać „dach Europy”. Niezapomniane przeżycie! Prawdziwy „romans” z Alpami! Widoki zapierające dech w piersiach, nowoczesna stacja górska z prawdziwym białym fortepianem do użytku dla wszystkich i obrotowa kolejka linowa dostarczyły nam wszystkim absolutnie niepowtarzalnych wrażeń.
Ostatni wieczór był kwintesencją włoskiej kuchni i muzyki. Dzięki organizatorom mogliśmy podsumować minione dwa tygodnie praktyk w nastrojowej włoskiej restauracji. To nie była nasza jedyna wspólna zabawa, kilka dni wcześniej sami zorganizowaliśmy potrójną 18-tkę. Trzej uczestnicy praktyk obchodzili w tym czasie swoje osiemnaste urodziny, które postanowiliśmy uczcić tortami, muzyką i zabawami integracyjnymi. Dzięki doskonałej organizacji i podziałowi obowiązków impreza była bardzo udana.
11 października wyruszyliśmy w podróż powrotną do Polski. Po drodze zatrzymaliśmy się na kilka godzin w Wenecji, urzekającym mieście na wodzie. To również miasto tysiąca kanałów wodnych, gondoli, statków, portów i przystani. Pani przewodnik oprowadziła nas po starówce, zwiedziliśmy Bazylikę Św. Marka, a, Most Rialto, Most Westchnień, oglądaliśmy słynne weneckie maski, a na obiad zjedliśmy prawdziwą wenecką pizzę. W towarzystwie zachodzącego słońca opłynęliśmy statkiem Lagunę Wenecką i dotarliśmy do naszego autokaru, który przez Włochy, Austrię i Czechy dowiózł nas szczęśliwie do Leżajska.
Serdecznie dziękujemy organizatorom naszego wyjazdu za doskonałą oprawę praktyk zawodowych, a opiekunom za troskę, pomoc i serdeczną atmosferę. Zapewniamy, że tegoroczne praktyki zawodowe na zawsze pozostaną miłym wspomnieniem i ciekawym doświadczeniem zawodowym.