O ile wcześniejsze spotkania robocze odbywały się w krajach uczestniczących w projekcie, o tyle tym razem mieliśmy przyjemność spotkać się w miejscowości Kosgoda na Sri Lance.
Wyruszyliśmy rano w kierunku Warszawy, aby z lotniska Okęcie odlecieć w kierunku Colombo, stolicy Sri Lanki. Mimo długiej podróży nie odczuliśmy dyskomfortu, gdyż linie Emirates zapewniły swoim pasażerom najwyższej jakości usługi, między innymi mieliśmy możliwość obejrzenia najnowszych produkcji filmowych lub zrelaksowania się przy muzyce lub grach komputerowych. W Colombo wylądowaliśmy o 8:15 czasu lokalnego i od razu zostaliśmy przywitani upalną pogodą, będącą dla części z nas szokiem wymagającym kilkudniowej adaptacji. Z Colombo busem udaliśmy się do miejsca docelowego, gdzie zostaliśmy zakwaterowani. Byliśmy zbyt zmęczeni na zwiedzanie i dalszą część dnia przeznaczyliśmy na odpoczynek i relaks na przepięknej plaży chłodząc się w cieniu palm kokosowych.
Dzień drugi był dniem pracy tak dla naszych gospodarzy jak i dla nas. W pierwszej kolejności spotkaliśmy się z panią Elfriede Suess (przewodnicząca fundacji Future for Children). Po zapoznaniu i wymianie grzeczności zostaliśmy oprowadzeni po wiosce, której mieszkańcy żyją bardzo skromnie. Następnym etapem było zwiedzanie szkoły, gdzie mieliśmy możliwość obserwacji lekcji, poznania dyrekcji i nauczycieli oraz programu nauczania.
Nasz pobyt na Sri Lance trwał tydzień. Były to dni pełne wrażeń i emocji. Czas był całkowicie wypełniony spotkaniami z mieszkańcami wioski, rozmowami i wymianą doświadczeń pomiędzy nauczycielami z krajów europejskich jak i przemiłymi pedagogami szkoły w Kosgodzie. Wnioski i doświadczenia zebrane podczas tych mitingów pozostaną dla nas niezastąpioną skarbnicą wiedzy na temat podejścia do ucznia oraz organizacji pracy nauczyciela. W goszczącej nas szkole odbywały się także obchody 10. rocznicy fundacji Future for Children, na którą oczywiście zostaliśmy zaproszeni. W trakcie imprezy miały miejsce przemówienia oficjalnych przedstawicieli, w tym Ambasady Niemiec i Ministerstwa Edukacji oraz występy różnych grup wiekowych, podczas których mieliśmy okazję zapoznać się z tradycyjnymi tańcami i strojami z tego regionu. Uczestniczyliśmy również w modlitwie mnichów buddyjskich. Akademię zakończyła prezentacja lokalnych przypraw, rękodzieła i odzieży wraz z możliwością zakupu. Zebrane pieniądze zostały przeznaczone na rozwój szkoły.
Nasi gospodarze zarezerwowali kilka dni na turnusy krajoznawcze. Wycieczka w głąb wyspy zapoznała nas z dorobkiem kultury materialnej państwa. Jednym ze zwiedzanych miejsc było miasto Kandy, w którym znajduje się ważna dla wyznawców buddyzmu Świątynia Zęba (Dalada Maligawa), gdzie przechowywany jest ząb Buddy. Świątynia stanowiła w przeszłości część kompleksu pałacowego władców królestwa Kandy. Piękna architektura, nasycona buddyjską mistyką zachwyciła zarówno nauczycieli jak i uczniów. W niewielkiej odległości od miasta Kandy w prowincji Sabaragamuwa jest położony Sierociniec słoni w Pinnawali. Wizyta w nim wywarła na nas duże wrażenie. To niezwykłe miejsce powstało w 1975 roku w celu ochrony młodych słoni, osieroconych w wyniku ludzkiej głupoty, działalności kłusowników, czy toczącej się do 2009 roku wojny domowej. Równie niezapomnianą i ekscytującą wyprawą była poranna wycieczka łodzią po delcie Madu Ganga. Obserwacja dzikiej przyrody, dla Europejczyka osobliwej i obcej choć fascynującej, powodowała szybsze bicie serca. Szczególnie kiedy las namorzynowy zdawał się ożywać w wyniku gwałtownej aktywności małp płoszących stada kolorowych ptaków i motyli.
Jak nie trudno się domyślić tydzień zleciał bardzo szybko. Na zakończenie odbyło się wspólne spotkanie podsumowująco-organizacyjne. Wymiana podziękowań była długa i wzruszająca. Spotkanie w ramach Erasmus+ mające miejsce w Sri Lance było wyjątkowym i ważnym dla projektu wydarzeniem. Egzotyka, zjawiskowe piękno przyrody i wszystko to z czym na co dzień nie mamy do czynienia jak chociażby półmetrowe warany poszukujące resztek jedzenia w stertach śmieci, czy stada bezpańskich psów wałęsających się po ulicach, pozwalają nam spojrzeć szerzej na jasne i ciemne strony tej części świata. A najważniejsze jest to, że nasza wspólna międzynarodowa praca przynosi wymierne korzyści i wpływa na poprawę warunków edukacji tej niewielkiej społeczności.
Dominika Polańska