Erasmus+ z wizytą partnerską w Serbii

Naszą podróż rozpoczęliśmy w sobotę o godzinie 21.00. Kierowaliśmy się na przejście graniczne w Barwinku, następnie przez Słowację w kierunku Budapesztu, stolicy Węgier. Wczesnym rankiem, po krótkiej kontroli dokumentów, opuściliśmy granice Unii Europejskiej i wjechaliśmy na teren Serbii.

Północna część kraju przywitała nas rozległymi polami, które wydawały się tak ogromne że prawie nie dostrzegaliśmy drzew na horyzoncie. Chwilami, mieliśmy wrażenie że oprócz mijanych słupków autostrady za oknem nic się nie zmienia. Nasza droga do miasta Nisz, wiodła przez stolicę Serbii, Belgrad. Ponieważ autostrada przebiega dokładnie przez centrum stolicy mogliśmy podziwiać piękny i ogromny Belgrad już pierwszego dnia naszej podróży. Nowoczesne wieżowce i mosty rzeki Sawy kontrastowały z budynkami minionej epoki socjalizmu. Opuszczając Belgrad widzieliśmy gęstą zabudowę domów, bloków i budynków, majestatycznie położonych na okolicznych wzgórzach. Zastanawialiśmy się, jak można się tam nie zgubić, bez nawigacji GPS, gdy domy i dzielnice są tak bardzo do siebie podobne i ciasno zabudowane.

Po opuszczeniu stolicy krajobraz za oknem zaczął się powoli zmieniać. W oddali pokazał się  góry a pola stały się mniejsze i bardziej zielone. Po dojechaniu do naszego hotelu w miejscowości Nisz, okazało się że czekają już na nas, uczniowie naszej partnerskiej szkoły, którzy od razu zaproponowali nam krótką wycieczkę do centrum miasta. Po drodze, zobaczyliśmy ogromną XVIII-wieczną Twierdzę a zaraz za nią nowoczesne centrum miasta Nisz. Należy pamiętać, że Nisz jest trzecim największym miastem Serbii.

W poniedziałek udaliśmy się na uroczyste przywitanie w szkole. W holu przywitano nas tradycyjnie chlebem i solą.  Razem z uczniami i nauczycielami państw partnerskich (Serbii, Turcji, Rumunii, Grecji, Polski) zebraliśmy się w auli szkoły, gdzie odbyła się część artystyczna powitania. Były tradycyjne pieśni, zagrał niesamowity zespół wokalno-muzyczny a nauczyciele przedstawili krótką prezentację nt. Systemu Szkolnictwa w Serbii. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od Soboru Zstąpienia Ducha Świętego, Serbskiego Kościoła Prawosławnego oraz muzeum kryjącego najcenniejsze zbiory kościelne. Następnie udaliśmy się do Muzeum Narodowego gdzie mogliśmy się zapoznać z historią miasta Nisz, którego początki sięgają aż V wieku p.n.e. Wieczorem mieliśmy okazję po raz pierwszy spróbować pysznej lokalnej kuchni i doświadczyć Serbskiej gościnności.

Drugi dzień naszej wizyty rozpoczęliśmy od zwiedzania Parku Naukowo Technologicznego w Niszu, jednego z najnowszych i na wskroś europejskiego miejsca na mapie Niszu. Na początek zapoznaliśmy się z wystawą w lokalnym muzeum techniki a następnie mogliśmy zobaczyć nowoczesne zaplecze i budynek od środka. W Sali wykładowej odbyły się wykłady prowadzone przez uczniów szkoły z Serbii nt. aplikacji do edycji multimediów oraz aplikacji dla osób niepełnosprawnych. Jednym z zadań zaplanowanych na ten dzień był wywiad z niepełnosprawnym uczniem szkoły w Niszu. Podczas wywiadu padły pytania o bariery jakie osoby niepełnosprawne spotykają w swoim życiu ale także o pomocy ze strony innych osób w szkole. Po południu, zwiedzaliśmy obóz koncentracyjny „Crveni Krst” – muzeum z czasów II Wojny Światowej, gdzie zginęło ponad 10 tyś. Serbów. Na koniec dnia pojechaliśmy busem do Parku Bubanj, położonego na wzgórzu, ok 3 km od centrum miasta. Znajdują się tam charakterystyczne pomniki trzech ogromnych rzeźb w kształcie pięści, upamiętniające osoby poległe w czasie II Wojny Światowej.

Trzeci dzień wizyty to wyjazd do Belgradu, stolicy Serbii. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Cerkwi Św. Sawy, która jest jedną z największych cerkwi prawosławnych na świecie. Wielkość i bogate piękno świątyni robi ogromne wrażenie. Szczególnie że świątynia jest ciągle w budowie a została oddana dla zwiedzających dopiero dwa lata temu. Kolejnym obowiązkowym punktem na mapie Belgradu jest Muzeum wynalazcy i wielkiego wizjonera, Nikoli Tesli. Najpierw obejrzeliśmy film o Nikoli Tesli a następnie zobaczyliśmy i przekonaliśmy się na własnej skórze jak działa elektromagnetyzm, nad którym pracował przez całe życie. Następnie, razem z przewodnikiem ruszyliśmy ulicami Belgradu. Zobaczyliśmy pałac prezydencki, parlament, muzeum narodowe, teatr narodowy a uliczkami starego miasta dotarliśmy do twierdzy Kalemegdan. Ogromne i stare fortyfikacje to tylko jedna z atrakcji tam czekająca. Drugą, równie wspaniałą, jest widok zielonych rozlewisk gdzie rzeka Sawa łączy się z Dunajem. Czas wolny wykorzystaliśmy na kupno pamiątek i wizytę w lokalnej restauracji, gdzie po raz kolejny skosztowaliśmy przysmaków tradycyjnej Serbskiej kuchni. Po trzy godzinnej podróży autostradą wróciliśmy już prosto do hotelu. Byliśmy zmęczeni, ale naprawdę było warto. To był udany dzień, pomimo że pogoda nas nie rozpieszczała.

Nasz czwarty dzień wizyty rozpoczął się od krótkich zajęć w szkole, filmu i wizyty w małym ogrodzie naukowo – poznawczym wykonanym przez uczniów miejscowej szkoły. Następnie spacerkiem dotarliśmy do Wieży Czaszek. Wieża ta jest pamiątką po wielkiej bitwie serbsko-tureckiej z 1809 roku. Dowódca wojsk tureckich, po bitwie, wydał rozkaz wybudowaniu wieży i umieszczeniu w niej czaszek żołnierzy serbskich ku przestrodze wszystkich, którzy znów chcieliby stanąć do walki. Po powrocie do centrum Niszu zwiedziliśmy jeszcze dawną żydowską synagogę, obecnie lokalne muzeum opowiadające historię Serbii i Niszu. Wieczorem spotkaliśmy się wspólnie z innymi nacjami w lokalnej restauracji, położonej nad brzegiem Niszawy, rzeki płynącej przez miasto Nisz.

Piątek, ostatni dzień naszej wizyty w Niszu. Dokładnie o godzinie 10.00 weszliśmy do ratusza miasta Nisz, gdzie przywitała nas sama Pani Burmistrz. Po krótkich wywiadach i zdjęciach prasowych, rozpoczęła się konferencja podsumowująca wizytę partnerską Erasmus+ w Serbii. Po konferencji wróciliśmy do auli szkoły. Uczniowie wszystkich nacji biorących udział w projekcie, wzięli udział w zajęciach taneczno-choreograficznych i na koniec wykonały  tradycyjny Serbski taniec narodowy. Zakończenie naszej wizyty w Serbii nastąpiło wieczorem w hotelu, gdzie dyrektor szkoły w Niszu rozdał certyfikaty i listy gratulacyjne. Nastąpiła także tradycyjna wymiana pamiątek z poszczególnych krajów. Oczywiście nie mogło zabraknąć nowoczesnej muzyki i lokalnego jedzenia.

Z Niszu wyjechaliśmy wcześnie rano w sobotę. Korzystając z pięknej pogody postanowiliśmy po drodze, zobaczyć na chwilę Budapeszt, stolicę Węgier. Pan kierowca zabrał nas na punkt widokowy z którego było widać centrum i malowniczy Dunaj w dole. W centrum jeszcze szybki obiad i wracamy do domu.

Serbia to już kolejne państwo i wizyta partnerska w ramach projektu Erasmusm+ „Hold Everyone Together”. Myślę że zaskoczyła nas bogata kultura, religia i historia Serbii, której początki sięgają czasów starożytnych. Skosztowaliśmy lokalnych przysmaków i tradycyjnej kuchni Serbskiej. Przywieźliśmy mnóstwo wspomnień, zdjęć i pamiątek. Także język nie stanowił dla nas bariery, gdyż językiem projektowym jest język angielski, którego wszyscy się uczymy.

Nasza wizyta partnerska ERASMUS+ w Serbii odbyła się w dniach 14-19 marca 2022 roku.

W wyjeździe udział wzięli uczniowie: Zuzanna Czerwonka 3BP, Kornelia Kwitkowska 3BP, Bartłomiej Piechowski 1E, Joanna Pliszka 3BP, Julia Więcław 3BP, Hubert Zygmunt 1E.

Opiekunami wyjazdu projektu byli nauczyciele: Bogusław Majcher oraz Agnieszka Kwiecień.

Kolejnym państwem na mapie projektu Erasmus+ będzie Grecja, kolebka europejskiej cywilizacji i starożytnej mitologii.