Klasy medialne na wykładach z dziennikarstwa i gramatyki języka polskiego

Klasy medialne na wykładach z dziennikarstwa i gramatyki języka polskiego

12 stycznia 2024r. uczniowie klas medialnych ( 1i, 2h, 3i) uczestniczyli w wykładach przygotowanych i przeprowadzonych na Uniwersytecie Rzeszowskim. Pierwszy wykład był zatytułowany ,,Pracownia prasowa i kreatywne pisanie”, prowadziła go mgr Karolina Paszek-Grześkiewicz. Na początku poznaliśmy gatunki dziennikarskie i ich cechy. Poza częścią teoretyczną mieliśmy okazję nauczyć się samodzielnego rozpoznawania gatunków oraz pisania najprostszego z nich – newsa. Następnie poznaliśmy funkcje mediów ,,pisanych”. Dokonaliśmy analiz najnowszych wydań gazet, określiliśmy rodzaj grafiki i jej stosunek do tekstu, przeważające motywy oraz grono odbiorców. Zastanowiliśmy się także, jaką funkcję odgrywają portale i aplikacje używane na co dzień, zostały wskazane ich zalety i wady. Jedną z ciekawszych części wykładu było bliższe zapoznanie się z felietonami – gatunkiem pisanym dla rozrywki czytelników w swobodnym tonie, zawierającym elementy humoru. Na zakończenie wykładu wysłuchaliśmy opowiadania z ,,Samosiejek” Dominiki Słowik o kobiecie, której wyrosło z nosa pnącze fasoli. Uważam, że warto zapoznać się z tą wyrazistą, oddziałującą na zmysły w wiele sposobów pozycją.

Po półgodzinnej przerwie nadszedł czas na kolejny wykład – tym razem dotyczący stereotypów. Na początek zapoznaliśmy się z ogólną definicją stereotypu oraz czynnikami sprawiającymi, że tak dobrze trzymają się one w środowisku. Analizą stereotypów zajmują się językoznawcy i psycholodzy, którzy akcentują głównie upraszczający charakter stereotypów, nadmierną generalizacje oraz oporność na zmiany. W języku polskim stereotypy niestety mają jedynie charakter negatywny. Są one trudne do badania, prof. Jerzy Barmiński w systemowym badaniu wspomina o sposobach nazywania, przenośnych znaczeniach, semantyce zdań, derywatach, frazeologizmach i przysłowiach. Mieliśmy szansę podzielić się swoimi spostrzeżeniami o stereotypach występujących w żartach, przeważającą odpowiedzią były przesądy o blondynkach. Wymieniliśmy także frazeologizmy i przysłowia ze zwierzętami, szczyt popularności zyskały frazy z krową. Na koniec przenalizowaliśmy stereotypy o mieszkańcach naszego województwa oraz miejscowości. Był to wykład pełen praktycznych ćwiczeń, co wiązało się z licznymi doznaniami. Często w sali wykładowej rozbrzmiewał śmiech.

Wykłady pozwoliły nam na zagłębienie wiedzy o kwestiach związanych z naszym kierunkiem oraz w wielu przypadkach na poszerzenie zainteresowań. Z pewnością będziemy chętnie uczestniczyć w kolejnych tego typu wyjazdach, a dyrektorowi i nauczycielom jesteśmy wdzięczni za kolejną możliwość bliższego poznawania naszego profilu.

Klaudia Żuraw, kl. 1i

Brygida Polańska