Lwów to dla nas tajemnica – niezaznana nigdy miłość

W dniach od 3 do 5 czerwca 2017 roku odbyła się wycieczka szkolna do Lwowa. Uczestniczyli w niej uczniowie klas pierwszych/1a,1c,1d/ i drugich/2a,2b,2c,2d,2e,2h,2g/ wraz z opiekunami: Elżbietą Naróg, Brygidą Polańską, Aleksandrą Zdulską, Bożeną Zawadzką oraz dyrektorem Dymitrem Malcem.

Wycieczka rozpoczęła się rankiem 3 czerwca. Po kilkugodzinnej podróży dotarliśmy na Ukrainę. Pierwszym przystankiem był krótki postój w Nowojaworowsku, a następnym celem był już Lwów – lokowany na prawie magdeburskim w 1356 roku przez władcę Polski Kazimierza Wielkiego. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od XIX-wiecznego budynku Dworca Głównego i Archikatedry Świętego Jura. Następnie podziwialiśmy rynek lwowski, który w 1998 r. został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Wędrówka po mieście wyczerpała energię, więc opiekunowie zaprosili nas na obiad do Puzatej Chaty. Ta nowoczesna, miejscowa restauracja zachwyciła wszystkich wystrojem, nastrojem, sympatyczną obsługą, a przede wszystkim dużym wyborem smacznego, świeżego „jedzonka” w bardzo korzystnej cenie. Poobiednią sjestę każdy spędzał na swój sposób – była to chwila czasu wolnego. Jedni wyszukiwali na straganach pamiątki dla bliskich, inni raczyli się napojami, a jeszcze inni, wyciągnięci leniwie na ławeczkach, konwersowali o sytuacji politycznej Ukrainy. Wielkie wrażenie wywarła na nas Opera Lwowska –i spektakl pt. „Mojżesz”. Z sentymentem spacerowaliśmy po lwowskim Parku Jana Pawła II. Powstał on na miejscu spotkania Jana Pawła II z ukraińską młodzieżą w 2001 r. Mieliśmy także okazję obejrzeć i zapoznać się z historią greckokatolickiej Cerkwi Narodzenia Najświętszej Marii Panny.

W drugim dniu wycieczki podziwialiśmy kolumnę odsłoniętą w 1904 roku w na cześć naszego wieszcza Adama Mickiewicza, rodzinną kaplicę Boimów, której fundatorem był Jerzy Boim – kupiec i sekretarz króla Stefana Batorego. Późnym popołudniem udaliśmy się na Cmentarz Łyczakowski – najstarszą nekropolię Lwowa oraz jego autonomiczną część – Cmentarz Obrońców Lwowa, gdzie znajdują się mogiły uczestników bitwy o Lwów i Małopolskę Wschodnią, poległych w latach 1918–1920. Często nazywany jest Cmentarzem Orląt, gdyż spośród pochowanych tam prawie 3000 żołnierzy, część to młodzież szkół średnich i wyższych.
Ostatniego dnia wycieczki swoje podwoje otworzył przed nami Wołyń. W rejonie krzemienieckim obejrzeliśmy rodzinny dom Juliusza Słowackiego i miejscowy kościół oraz Ławrę Poczajowska, czyli zdumiewający kompleks świątyń będących najważniejszym ośrodkiem prawosławnego życia monastycznego na Ukrainie.

Wycieczka była ciekawa, emocjonująca i inspirująca. Zmęczeni, ale pełni wrażeń wróciliśmy szczęśliwie do domu.