Warsztaty językowe w Berlinie

Nocą, dwudziestego marca 2023r., wyruszyliśmy na warsztaty językowe do Berlina. Celem wycieczki było poznanie kraju, jego tradycji, zabytków kultury i historii, integracja uczniów oraz – przede wszystkim – spotkanie z żywym językiem.

Dzień 1 i 2.

Berlin to jedna z najbardziej hipsterskich i przyjaznych metropolii europejskich – o czym mogliśmy się przekonać. Jest dużym i tętniącym życiem miastem. Mówi się, że Berlin jest jak pudełko czekoladek – każdy znajdzie tu coś dla siebie. W Berlinie zobaczyliśmy nie tylko ciekawą architekturę, ale również ślady historii – zarówno tej dawnej, jak i najnowszej. Zwiedzanie zaczęliśmy od spaceru po Kurfuerstendamm – centrum handlowym Berlina. Następnie, zwiedziliśmy Kościół Pamięci Cesarza Wilhelma, Europa Center, Tiergarten, Kolumnę Zwycięstwa. Ogromne wrażenie zrobiła na nas East Side Gallery – najdłuższy zachowany odcinek Muru Berlińskiego, na którym powstała galeria kolorowych graffiti. Mur runął w 1989r., a na jego zachowanych fragmentach znalazły się najbardziej kolorowe i znane murale świata. Zobaczyliśmy również Checkpoint Charlie – najważniejsze przejście graniczne między RFN a NRD, wyznaczone wyłącznie dla turystów i dyplomatów. W zadumę i refleksję wprawił nas Pomnik Pamięci Ofiar Holokaustu, projektu Petera Eisenmana, składający się z 2.700 cementowych bloków ustawionych w równoległych szeregach, który upamiętnia zagładę Żydów w tracie II wojny światowej. Jednym z symboli Berlina jest 368 – metrowa Fernsehturm – wieża telewizyjna. Z tarasu widokowego na jej szczycie podziwialiśmy panoramę miasta. Jest tam również restauracja, która w ciągu 30 minut, obraca się wokół własnej osi. Byliśmy również na Alexanderplatz, który nazywany jest przez Berlińczyków “Alex”. Jest to główny plac Berlina, na którym panuje architektoniczny chaos i zawsze jest tłoczno. Jest to miejsce, które tętni życiem, o każdej porze dnia i nocy. Na placu znajduje się Weltzeituhr – zegar o charakterystycznej bryle pokazujący czas w wszystkich 24 strefach czasowych świata. Przy Bramie Brandenburskiej – najbardziej charakterystycznej pocztówce miasta, zrobiliśmy sobie grupowe zdjęcie. Po upadku Muru Berlińskiego, Brama stała się symbolem pokoju i wolności. Przespacerowaliśmy się również reprezentacyjną aleją “Unter den Linden”, obok budynków Opery, Biblioteki Narodowej i Uniwersytetu Humboldta. Zwiedziliśmy piękną Katedrę Berlińską, znajdującą się na Wyspie Muzeów. Aby dostać się na kopułę widokową, musieliśmy pokonać ok. 270 schodów. Warto było, ponieważ na górze czekał na nas piękny widok na miasto. Odpoczęliśmy chwilę przy Fontannie Neptuna, a następnie przeszliśmy wzdłuż dzielnicy rządowej. Zobaczyliśmy Reichstag – gmach Parlamentu Rzeszy w Berlinie, znajdujący się w dzielnicy Tiergarten.

Dzień 3.

Trzeciego dnia udaliśmy się do Poczdamu. Berlin z Poczdamem łączy tzw. “Most szpiegów”, przez który przejeżdżaliśmy. W czasie Zimnej Wojny, Związek Radziecki i Stany Zjednoczone trzykrotnie wykorzystały most do wymiany pojmanych szpiegów. Na podstawie tych wydarzeń, w 2015r. powstał film. W Poczdamie zwiedziliśmy kompleks pałacowo-ogrodowy Sanssouci, wpisany na listę światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO. Byliśmy również w Dzielnicy Holenderskiej, widzieliśmy także Rosyjską Kolonię Aleksandrówkę.

Podczas zwiedzania uczniowie wypełniali ćwiczenia w j.niemieckim, które miały na celu utrwalenie zdobytych wiadomości. Warto wspomnieć, że mieszkaliśmy w nowoczesnym hostelu, w którym oprócz nas nocowali również Francuzi, Włosi i Szwedzi. W pierwszy wieczór wszyscy bawiliśmy się świetnie przy karaoke, natomiast drugiego wieczora nasze dziewczyny zorganizowały dyskotekę. Uczniowie mogli sprawdzić również swoje umiejętności językowe. Rozmawiali zarówno po niemiecku, jak i angielsku z młodzieżą z innych krajów, dzięki temu wrócili do domu bogatsi o nowe doświadczenia.

Na koniec chciałabym podzielić się wrażeniami uczniów.

Anna Czenczek, kl.2i : ” Wycieczka do Berlina? Myślę, że będę ją wspominać jako jedną z moich ulubionych, wszystko było cudownie zorganizowane. Zwiedzanie tego pięknego miasta było przyjemnością (szczególnie Berlin Wschodni), a czas wolny wykorzystaliśmy jak najlepiej mogliśmy. Nauczyciele, którzy byli opiekunami – wspaniali ludzie. Jeśli będziecie się zastanawiać, czy jechać na wycieczkę organizowaną przez Panią Olę Kurowską, to nie myślcie za długo, jedźcie!!!”

Marcel Kotuła, kl.1e – ” Wycieczka była świetna. Najlepsza na jakiej byłem. Spędziłem super czas z przyjaciółmi, poznałem masę nowych ludzi, pośmiałem się, mogłem rozmawiać w różnych językach, dowiedziałem się bardzo dużo o Berlinie, Poczdamie i ogólnie o Niemczech. Mogłem pośpiewać z obcokrajowcami, ogólnie było świetnie i w żadnym procencie nie żałuję tego wyjazdu”

Martyna Sarzyńska, absolwentka: “Wyjazd do Berlina i Poczdamu był super! Zobaczenie całego Berlina to cenne doświadczenie i uważam, że warto zobaczyć wszystkie zabytki i poznać trochę bliżej ich historię. Moje serce skradła Brama Brandenburska, która na żywo robiła niesamowite wrażenie, ale w pamięci zapadło mi wejście na taras widokowy Ptrotestanckiej Katedry w Berlinie – jedynie dla ludzi o mocnych nerwać i nogach, ze względu na niekończące się schody. Podsumowując, niezapomniane przeżycie!”

Karolina Rogala, kl.2b – ” Jeżeli zastanawiacie się, czy w niecałe dwa dni można zwiedzić praktycznie wszystkie zabytki i ważne miejsca w Berlinie oraz usłyszeć ich historię i ciekawostki z nimi związane – to tak, nam się właśnie udało! Berlin przyjął nas bardzo ciepło. Od samego początku naszego pobytu starałam się wykorzystać sytuację aby przełamywać bariery językowe. Mimo, że popełniałam trochę błędów, nikt na nie nie zwracał uwagi, ani mnie nie poprawiał. Berlińczycy okazali się sympatyczni oraz pomocni. W hotelu poznałam wiele ciekawych osób m.in. młodzież z innych krajów Europejskich takich jak Włochy, Francja czy Szwecja. Wycieczka poszerzyła moje horyzonty. Dzięki niej uświadomiłam sobie jak wiele mam możliwości rozwoju – wszystko zależy od nas samych, wystarczy tylko chceć.”

Zuzanna Kycia, Kamila Rzeczyca kl.4fp: “Udział w warsztatach językowych dał nam niezapomnianą możliwość do spróbowania swoich sił zarówno w j.niemieckim, jak i j.angielskim. Profesjonalizm pani przewodnik sprawił, że nie tylko zachwycałysmy się pięknymi budowlami, lecz również dowiedziałyśmy się wiele na ich temat, codzinnie poznając bliżej historię i kulturę Niemiec. To był super spędzony czas!!”

Klaudia Kołt, kl.1j – ” Podczas trzydniowej wycieczki towarzyszyła nam pani pilot, która wzbogacała wyjazd o wiele ciekawostek oraz przybliżyła nam historię Berlina i Poczdamu. Dzięki wizycie w Berlinie i Poczdamie zyskaliśmy dużo zdjęć i wspomnień oraz zobaczyliśmy mnóstwo pięknych i zabytkowych miejsc. Mieliśmy okazję zobaczyć tak popularne miejsca jak Brama Brandenburska, czy Berliner Fernsehturm”.

Maciej Jędrzejczyk, kl. 3b – ” Wyjazd oceniam bardzo dobrze. Fajna atmosfera i organizacja czasu. Ciekawe miejsca i super atrakcje. Fajny był również hostel. Świetni opiekunowie i cała grupa.”

Chciałabym podziękować nauczycielom, którzy wraz ze mną sprawowali opiekę nad młodzieżą: pani Renacie Różak, która również pomogła mi w organizacji warsztatów, pani Aleksandrze Zając i panu Mariuszowi Tenerowiczowi.