[cmsmasters_row][cmsmasters_column data_width=”1/1″][cmsmasters_text]

Dnia 20 września 2018 r. uczniowie klas 3c i 3 f pod opieką nauczycieli Moniki Sudoł, Luizy Pałys, Joanny Burek, Moniki Lizak, ks. Grzegorza Sochy, byli na serii pięciu wykładów matematycznych na Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki.

Wykłady rozpoczęły się o godzinie 9.00 i trwały do godziny 14.00 z 15 minutowymi przerwami.

Odbyło się pięć wykładów. Każdy dotyczył innego zagadnienia.

Temat wykładu pierwszego: „Krzywe o stałej szerokości”. Prowadził go dr hab. Witold Mozgawa. Na tym wykładzie młodzież dowiedziała się co to jest krzywa o stałej szerokości i że dzięki niej można wywiercić odpowiednim wiertłem kwadratową dziurę.

Temat wykładu drugiego: „Geometria szkolna i Wszechświat”. Wykład poprowadzony był również przez dr. hab. Witolda Mozgawę.  Temat dotyczył różnych modeli matematycznych, które miałyby oddawać Wszechświat. Młodzież dowiedziała się o geometrii euklidesowej i nieeuklidesowej i o tym, że suma kątów w trójkącie w odpowiednim modelu może wynieść nawet 270 stopni. (Są modele matematyczne, w których suma kątów w trójkącie wynosi mniej niż 180 stopni – np. na powierzchni trąbki.)

Wykład trzeci „Od problemu Monty’ego do problemu n pudełek” prowadzony przez Waldemara Piekarza, mówił o znanym amerykańskim teleturnieju „Let’s Make a Deal”, w którym grający może wygrać samochód, pod warunkiem, że otworzy prawidłowe drzwi. Okazuje się, że w tej grze jest strategia. Oto zasady tej zabawy:

Biorący udział w teleturnieju
ma do wyboru 3 drzwi.
Za jednymi drzwiami jest do wygrania samochód,
a za każdymi z pozostałych jest tylko koza.
Osoba biorąca udział w zabawie chce wygrać samochód,
wybiera więc jakieś drzwi (na przykład nr 1).
Wówczas prowadzący konkurs (wiedząc co jest za każdymi drzwiami),
otwiera inne drzwi (na przykład nr 3) i pokazuje, że za nimi jest koza.
Następnie pyta grającego: – „Czy chcesz zmienić zdanie i wybrać drzwi nr 2? „


Pytanie do Was:
Czy lepiej pozostać przy pierwszym wyborze, czy lepiej go zmienić,
czy może nie ma to znaczenia?

Zachęcamy do odszukania rozwiązania tego problemu:)

Kolejny, czwarty już wykład „Pole figury płaskiej a rachunek prawdopodobieństwa” prowadzony przez Adama Szczygielskiego mówił o sposobach mierzenia pól nieregularnych figur płaskich.

Ostatnim, piątym wykładem był wykład poprowadzony przez Annę Kozieł „Matematyka współczesnym wróżbitą, czyli zastosowanie łańcuchów Markowa.” Młodzież zobaczyła, jak tworzy się grafy (łańcuchy). Nasi licealiści dowiedzieli się, że łańcuchy Markowa mają zastosowanie między innymi w pozycjonowaniu stron internetowych, modelowaniu pogody, modelowaniu procesów biologicznych, fizycznych, społecznych, symulowaniu rynków finansowych.

Monika Sudoł

[/cmsmasters_text][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row][cmsmasters_row data_padding_left=”3″ data_padding_right=”3″ data_top_style=”default” data_bot_style=”default” data_color=”default” data_bg_position=”top center” data_bg_repeat=”no-repeat” data_bg_attachment=”scroll” data_bg_size=”cover” data_bg_parallax_ratio=”0.5″ data_padding_top=”0″ data_padding_bottom=”50″ data_width=”boxed”][cmsmasters_column data_width=”1/1″][cmsmasters_gallery layout=”gallery” gallery_type=”grid” gallery_padding=”10″ image_size_gallery=”full” gallery_columns=”4″ gallery_links=”lightbox” animation_delay=”0″]25742|https://zslchrobry.lezajsk.pl/wp-content/uploads/2018/09/WP_20180920_018-150×150.jpg,25743|https://zslchrobry.lezajsk.pl/wp-content/uploads/2018/09/WP_20180920_022-150×150.jpg[/cmsmasters_gallery][/cmsmasters_column][/cmsmasters_row]